Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Stoffe79

Motor självtänder när jag stänger av den?

Rekommendera Poster

Jag har inte rört det elektriska nånting.  Jag var också inne ett tag på om det fanns nån form av krypström till nån cylinder typ som gjorde att den hackade som tusan!  Men det verkar långsökt som sagt för att det är samma problem på båda,  och att jag aldrig hört det problemet.

Grejen är att ibland så stängs dom av som dom ska, och ibland kan dom hacka i 20-30 sekunder.

Och jag ser inget samband på det alls, jag tänkte ju i min fantasi att om jag låter motorn svalna på tomgång först och tempen gå ner att det skulle vara mindre risk för att den hackade.  Men nej, den hoppar ändå och ibland när man tok varvat den och tänker att motorn är varm, då stängs den av direkt!  Riktigt irriterande problem.

Och just det att det är samma på båda motorerna, gör det ännu knepigare.

Motorerna går jätte bra annars, det är bara avstängningen som är problemet.

ska ner i morgon och ta bort stiften och fota dom, och lägga ut här på nätet.

 

fortsättning följer kan jag lova!  hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att det är 2 separata tändboxar, och att båda motorerna skulle fått samma fel känns bara så långsökt på nått sätt.  Fast man ska aldrig säga aldrig dock.

Det är ju elektronisk tändning, och har ingening aning om hur tändningen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om för mager blandning kan ge glödtändning kan tjuvluft i så fall vara boven?

Jag tänker att luftskruven är rätt inställd men förgasaren släpper in lite mer luft någonstans vilket gör blandingen magrare. AQ171 är ju inte den modernaste motorn och förgasarna kanske är slitna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjuvluft (efter förgasarhalsen) ger såklart en för tunn blandning. Typ packningen mellan förgasaren och insugsgrenröret, eller mellan grenröret och toppen. Men det ska nog vara ett rätt ordentligt läckage för att det ska ge så tydliga effekter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du har rätt tändstifft skulle det vara intressant och se vad som hände om du hade några som klarade av lite högre värme. Motorn är ju inte ny så förutsättningarna kan ju ha ändrats :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis.  Det mest troliga känns som att det är stiften, för att det är samma på båda och bytte dom samtidigt.  Fast jag vet att det är rätt enligt manualen.

 

Men har ett par andra jag fick med båten, nya. ska nog testa och skruva i dom.

 

Har lite pill att göra i morgon!  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg stiften ut, har kört med dom i 3 års tid. Rätt sotiga.  Vet inte om det är ok att stiften ser ut så?

 

Jag testade när jag var nere idag, att rengöra dom och ta bort all sot.  Fast det var ingen skillnad.

Sen testade jag ett par andra stift som förra ägaren hade haft. Och det var ingen skillnad det heller. Kan ju iof ha varit samma specifikationer på dom stiften. 

 

Jag prövade också att nåla in luft skruven, och att nåla ut den.  ingen skillnad alls!

 

Det känns som att det ända som är kvar snart är att det går nån form av ström fortfarande till tändningen fast man slår av den.  Eller att det på nått sätt kommer in soppa när man slår av den.    Blir galen snart

post-10008875-1394237096,8608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det där stiftet ser väldigt sotigt ut. När stiften är så sotiga så är det säkert sotavlagringar lite överallt i förbränningsrummet och dessa kan göra att motorn glödtänder. Om så är fallet så spelar det ju ingen roll ifall du skruvar in sprillans nya stift, kalla eller varma, sotet i toppen kommer glöda vidare. Samma sak med att skruva på bränsle/luftblandningsnålen...

Båda metoderna kanske har potential att kurera orsaken till sotavlagringarna men det tar ju inte bort de som redan är där.

Edit:

Stavfel



Senast ändrad av Flintstone | 30 maj 2012 | 21:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är ju nästa fråga hur man får bort sotet i cylindern på bästa sätt?  Om det kan vara det som är orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...