cerber0s 1 Postad 25 Juni , 2009 Tanken är att den ska uppdateras med förberedelser, bland annat mastreparation och installation av nytt kök och septikank till att börja med, sedan med själva seglingen som börjar i augisti. Under 9 veckor är planen att vi ska segla ner i Engelska kanalen och tillbaka, ca 1600 sjömil fågelvägen. Om vi kommer så långt återstår att se http://adventureswithsyingeborg.blogspot.com/ just ja! Ifall det ser konstigt ut så är det för att den är skriven på utrikiska. Senast ändrad av cerber0s | 26 juni 2009 | 00:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 27 Juni , 2009 Mycket fin sida, lycka till. / Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 28 Juni , 2009 Trevligt med en ny blogg att följa. Du skrev något om att vem behöver två master att du skulle ta mesanmasten till stormast. När båten är byggd med en mesan så gör den nytta. Du får en helt annan balans i båten när du seglar med mesanseglet tillsammans med stor och fock/Genua. Så det är nog inget bra alternativ att skippa mesanen. Vi blev själva förvånade över hur mycket mesanseglet gör för stabilitet och balans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 28 Juni , 2009 Det var ett skämt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 29 Juni , 2009 Där fick jag för att jag bara snabbläste Hursom helst, ett härligt projekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 29 Juni , 2009 Ja, det blir kul. Masten är nere nu och ordentligt rutten runt foten. Ska bli kul att se om den står även efter att jag har lagat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 29 Juni , 2009 En vacker båt, men om jag skall vara helt ärligt tycker jag inte den där dog houset gör hennes linjer rättvisa, är den original eller?? Lycka till med mini cruisen, och fram för allt lycka till med den stora. (om den blir av) själv drömmer jag som många samma dröm men börjar sakta inse att den kanske inte kommer att ske.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 29 Juni , 2009 Nej, doghouset är inte original och du har rätt i att det förstör linjerna. Vi hade först tänkt plocka bort det, men man uppskattar det när det blåser och regnar och är allmänt smådjävligt. Det får nog vara kvar. Den här gången blir det funktion framför form Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 Juni , 2009 Vad har du för pilots och övrig litteratur. Har kollat närmare på kanalöarna och börjar bli väldigt intresserad av att ta mig dit. Shark ser väldigt fin ut om an titta på googel-earth. Många båtar på svaj i de olika vikarna. Bilden är därifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 30 Juni , 2009 Hej! Vi har Reeds Nautical almanac ISBN 1408105047 och en bok som heter Yachtmans manual of tides ISBN13 9780713682908. Yachtsmans manual of tides har förutom tidvattensteori, tabeller och strömkartor också lite tips och tricks med lokala förhållanden och riktar sig helt till fritidsseglare. Vi har också en helt vanlig resehandbok i pocket över kanalöarna. Allt annat vi behöver i bokväg köper vi på vägen. Dels är det lättare att få tag i lokal litteratur och sen vet vi inte hur långt vi faktiskt kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Juli , 2009 Är Reeds tidsbestämd eller kan man köpa en nu och ha nytta av den om 4-5 år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 2 Juli , 2009 Köpte den här idag:North Brittany And Channel Islands (9780470988299) à 273.00 kr på Bokus. Kommer nästa vecka som en liten teaser. Har hittat fler väldigt fina foton på GoogleEarth. Det här är hamnen på Alderney Hoppas verkligen ni hinner dit på er semester Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 2 Juli , 2009 Både ja och nej. Tidvatteninformationen är årsbaserad, men hamninfon och det andra borde väl vara rätt några år från tryckdatum. Hamnar flyttar ju inte på sig, men de kan byta telefonnr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 Juli , 2009 Tack för svar! Jag köper Reeds om några år när vi närmar oss take off Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 9 November , 2009 Personligen tycker jag doghouset ger en rätt så cool look på er fina båt. Det var roligt att läsa din blogg måste jag säga även om det alltid är trevligt med lite fler inlägg (alltid problemet med roliga bloggar). Sedan undrar jag om du har någon mer information om Ingeborg? Specifaktion, planlösning, mer bilder, egna lösningar m.m. Mvh Jonatan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 9 November , 2009 Tack Du har fått ett nytt inlägg! Ingeborg är en Transworld 41, kallas ibland Island Trader 41. Historian bakom är lång... Den som har ritat originalet är William Garden, en kanadensare som jobbade från USA, ha lever fortfarande men är över 90 nu. Förlagan till båtarna ritades nog någon gång på 50-talet och började byggas i mitten av 60-talet som Mariner 40 i trä i Japan. Bill Hardin som var inblandad i bygget startade eget på Taiwan och tog med en Mariner 40 som användes som plugg. Resultatet blev CT 41 i glasfiber. CT 41 kopierades sedan och byggdes av tre olika varv och under ett dussin namn t.ex. Formosa 41, Sea tiger, Island Trader, Yankee Clipper etc. Skllnaden mellan modellerna är små. Alla modeller utom Transworld 41 byggdes med aktercockpit och ser således helt annorlunda t, både inredningsmässigt och på däck. Skrovet är dock det samma. Eftersom båtarna byggdes på Taiwan och av så många varv så är det rätt så kaotiskt att reda ut skrovnummer, ursprung etc och det finns ingen som riktigt vet längre. Båtarna har byggts i över 600 ex och har lite dåöigt rykte, delvi oförtjänt i USA där de är ganska billiga. I europa ligger priserna högre. Skrovet är 12.28x3.63 meter och hon väger ca 15 ton (bordläggningen är 2.5 cm solid glasfiberlaminat). LÖA är 15 meter. Motorn är en 50hp Perkins 4.108. Två dielestankar på totalt 350 liter och lika mycket vatten. Förre ägarens bilder kan ses här så länge: http://ct41taiwanclipper.blogspot.com/ Inga egna lösningar inredningsmässigt, den fungerar så bra som den är men det kommer att fixas lite med riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 12 November , 2009 hehe Tackar! Som sagt har du en riktigt fin båt. Trevligt med en båt som har en egen karaktär. Ser ut som om förra ägaren har hållt henne i fint skick också. Vad har ni för framtida resplaner? Ska ni segla något utanför Europa också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 26 November , 2009 Nästa stopp Västindien! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 November , 2009 Ach Mein Gott. Sicken underbar båt ni har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 26 November , 2009 Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser