Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
BMoon

Vad spackla gelcoaten med innan målning

Rekommendera Poster

Ska nu och måla akterspgeln innan jag hänger dit drevet. Har slipat bort gammal bottenfärg, taskiga smålagningar och en liten bit ner i gelcoaten (så den blivit matt).

Innan jag påbörjar målningen så är det nog idé att lägga igen lite hack och repor. När jag skulle inleda det arbetet så dök ju dock frågan upp vad man egentligen ska spackla med?

Kan ju blanda spackel från polyester, använda gelcoatspackel, finspackel och satan vet vad. Samtliga är ju tvåkomp med vad fungerar bäst, gelcoatspakel låter ju mest rätt och har lagt igen några sårepor innan med lyckat reslutat. Men ska man tänka anorlund apå nått vis när man avser att måla över det???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte måla om gelcoaten är bra. Teata och slipa och polera på en lite bit och se hur det blir blir det OK så spackla med samma ungefär samma kulör (ofta svårt hitta exakt men det gör ju inget på akterspegeln. Spackla tunna lager med gelcoatspackel, det blir ofta bäst och slipa emellan, slipa med vattenslip börja med 300 och avsluta med 800 sedan kör du autosol och sist polish och vax. Brukar bli mycket bättre än man tror. Målning blir sällan lika snyggt om du inte sprutmålar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoaten är kanske inte jättedålig i sig men som sagt mycket sprickor och märken samt att den vad det verkar gulnat en hel del. Har även lagt igen/flyttat två stycken hål.

Men kan ju börja spackla med gelcoatspackel så får jag se hur det blir. Ser det allt för jäkligt ut så får man la måla över det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...