Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Aggarp

Autopilot till Dehler 29

Rekommendera Poster

Är det någon som har monterat en ST 2000 i en D 29 ? Problemet är den böjda rorkulten som sitter på durken. Enligt Varvet som skulle montera finns det inga orginaltillbehör som passar. Tacksam för svar.

Hälsn Gunnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en bra, vacker, snabb etc båt! Har tittat på D29 ett bra tag precis som du har gjort. Den väcker verkligen ha-begär.

Nåväl, till ämnet. Vad är problemet? Är rorkulten för låg, för hög, för böjd, ...?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej..

Problemet är att den punkten från roderaxelns centrum till där tappen ska fästas till autopiloten sitter så lågt att den hamnar under sittbrunnsdurkarna. Samtidigt som den nästan sitter vertikalt. Det finns säkert en standardlösning på problemet som jag inte känner till. Man säkert  bocka till ett beslag i rostfritt . Min förhoppning var att någon 29 ägare skulle kunna skicka en bild med lite måttuppgifter.

//Gunnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det bästa vore som du säger att någon D29-ägare skickade in bild och mått, men jag tror att för att lösa detta måste man nog gå utanför ramarna lite.
Vad händer om man sätter piloten längre ifrån roderaxeln än rekommenderat? Det går säker inte att kryssa så bra med piloten då, men den håller kursen lika bra. Svängarna blir lite sävligare, men hur mycket skall du använda piloten till?
Jag tror säker att du kan skjuta fram punkten för tappen en eller ett par dec utan nämnvärd påverkan på funktionen. I så fall hamnar väl tappen på ett ganska bra ställe?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort som du sa och monterat den 14 cm längre ifrån roderaxeln. Har ändå aldrig använt den till att kryssa med. Testade i helgen och det fungerade alldeles utmärkt. Dessutom verkar det som den blir starkare också.

Hälsn Gunnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalas att det ordnade sig! Som du säger blir den starkare, vilket inte är helt fel, om du har längre hävarm.

Nej, kryssa bör man göra själv.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...