Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
lababosa

Bultar till växelhus

Rekommendera Poster

Hej!  Jag har en Johnson 50 hp -73 som jag ska byta impeller på. Men 3 av bultarna tillväxelhuset vill inte lossna trots bra verktyg och mycket kraft, så pass mycket att jag befarade att bulten skulle gå av. Har inte provat med värme men har tillgång till både el och gas. Innan jag fortsätter så är det väl lika bra att fråga, någon med erfarenhet av att få loss bultrarna, om hur man bör göra.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

värm med gas så ska du se att de lossnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej wanmar
Ja, jag var inne på det men tyckte synd om färgen eftersom motorn i övrigt är i originalskick, välvårdad till det yttre. Motorn har stått oanvänd i ca 15 år
/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du hoppas att den har varit välkonserverad.. annars kan det vara mycket som pajat invändigt, då den stått så länge.

I övrigt håller jag med wanmar om gasvärmningen.. blir nog svårt annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte tillgång till en mutterdragare, har för mig att det brukar fungera som sista chans innan gasolvärmning.

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sten, Jo, jag har mutterdragare men kommer inte åt. Utrymmet mellan bult och kavitationsplattan är ca en hylslängd 1 cm. Dessutom får en vinkel-mutterdragare vid hylsanslutningen inte vara bredare än själva hylsan eftersom en normalhylsa får precis plats mellan bult och växelhuset.
Har jag kanske missat något trix?
/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK

Har själv dragit av bult på min Johnson15hk.

Spelade ingen roll hur mycket jag knackade på bulten, ville inte heller värma.

Ta en fast nyckel och knacka fram och tillbaka, 5-56 och knacka på.

Kan ju ha tur.

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osis, några bultar gick av men det finns ca 1 cm kvar att greppa. Se bild
Nu får jag väl ta fram svetsen och värma. Problemet är att jag inte har koll på
hur mycket värme som krävs för att aluminium ska utvidgar sig en aning.
Finns det någon som gjort detta med framgång eller vet hur aluminium beter sig vid
uppvärmning?
/Henrik

post-7217-1394235984,8873_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alumínium är ju lite känsligt för mycket värme så var försiktigt. Har du tillgång till MIG så lägg på svets på skruven, rätt mycket med hög ström. Det gör dels att du har något att ta tag i och dels att värmen brukar göra att det släpper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FATTAR NI INTE ATT DET ENDA SOM HJÄLPER ÄR VÄRME DÅ VIDGAR SIG ALUMINIUMET FÖRE BULTEN FÖR DEN ÄR I REGEL UTAV ROSTFRITTSTÅL I STÄLLET FÖR ATT DRA AV BULTAR O MERA ARBETE.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ang hur mycket värme du skall använda fick jag för länge sedan ett tipps, att om man håller en träbit mot ,och den kolar så det går att rita som en kolkrita på värmestället är tempen OK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

värm rejält innan du har en bult som är av i jämnhöjd med godset

vit orginalfärg finns nog på dm flesta johnson återförsäljar ställen

 

och om du nu svetsar fast en mutter på den bult som är av se till att den kallnat innan du värmer runtomkring annars har du både utvidgat gods i bult och bulthål och du får gängsallad till middag

men du kan prova svetsa mutter på bult med rejält me amp på svetsen och låta det kallna och har du tur är den lös redan då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Probelemet är att jag stod inför 2 alternativ.
Ena var att direkt värma och knacka på bultstumpen (värma har jag gjort detta ett otal gånger i stål men ej i AL)
Och har jag otur, så kan jag kanske även knäcker sönder det tumnna godset i huset då jag med tång försöker vrida ur bultstumpen från den uppvärmda AL.
Mot denna bakgrund tog jag mig en funderare.

Det andra var att ta det lite lungt genom att ta reda på lite mer fakta om materialegenskaper hos AL.
Det jag inte hade koll på var att utvidgningskoefficienten för Al var större än för RF.
Sedan har vi värmeproblemet. AL leder värme mkt sämre än RF. Det gäller alltså att skärma av värmen till RF bultstumpen, så gott det går.

Nu känner jag mig lite säkrare (mer fakta och era bidrag), så efter några dagars injektion med 5-56 (enda hemma just nu), lite knackningar då och då blir det dags att värma.
(660 grader är smältpunkten för AL)

PS Allt dett jobb började med att jag skulle kolla impellern, eftersom  motorn stått i ca 15 år och att förra ägaren inte visste vad en impeller var för något. Resultat: Impellern såg nästan ny ut DS 
/Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS Allt dett jobb började med att jag skulle kolla impellern, eftersom  motorn stått i ca 15 år och att förra ägaren inte visste vad en impeller var för något. Resultat: Impellern såg nästan ny ut DS

Impelllernn kan säkert se ny ut.. men börjar du böja och greja med gummit kommer du nog märka att så inte är fallet. Gummi torkar med tiden och spricker lätt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att jag ska nu byta impeller, oavsett dess kondition.
Ja , jag vet att gummi åldras och det är därför jag blev så förvånad över dess kondition efter att ha grejat med den. Jag vill nog påstå att jag verkligen har stressat gummit och dess infästning. Misstänker att det var bättre kvalitet förr. Jämfört med min impeller till inombordaren så känns dem olika i gummit, men det visar i och för sig ingenting, endast att det förligger en skillnad i känslan./Henrik.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu är bultarna borttagna. Det gick bra att värma med en värmepistol. Min klarar upp till 600 grader så det fanns lite mariginal upp till AL:s smältpunkt. 4-5 minuters värmning en bra rörtång av mellanformat så fixade det sig. Så nu är bultar och impeller beställda, bara att hämta på marinshopen.

/Henrik

post-7217-1394235997,831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...