gg22 0 Postad 25 Juni , 2009 Hej. Jag har en md17 som sitter i en öppen örnvik 610. Den gör 1800-1900 varv på max är det nån som vet om det är normalt eller kan jag förvänta mig lite till? Vet inte vad det är för propeller som sitter på men är tacksam för tips om storlek och stigning. Farten är ca 6,5-7 knop. Tack på förhand GG22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 25 Juni , 2009 Hej, Min MD17C kan varva betydligt mer än så, jag kan ligga på 2200 under normal gång och varva ännu mer på max om så önskas men då skakar väl båten sönder. Kanske att proppen har betydlese, har alltför dålig koll på detta. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 25 Juni , 2009 Max varv på MD17 med rätt propeller skall vara 2500 kommer du dit och förbi utan växel i? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gg22 0 Postad 25 Juni , 2009 ja utan propeller så varvar den ca 2800 varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 25 Juni , 2009 Du kan knappast få mer fart med ett skrov som är 6,10 har men kanske mindre dieselrök pga. bättre förbränning med mindre stigning på propellern. Dessutom skulle tuffande på tomgång bli bra mycket lugnare, det är inte kul om båten går i 4 knop som minst. Jag hade nog inte brytt mig om topphastighet är det du vill uppnå, din båt går väl nästan lika fort även om du kör på 1500? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gg22 0 Postad 25 Juni , 2009 Den reagerar nästan väl bra när man manövrerar Och drar väldigt åt sb när man backar kan det ha med propellern att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 26 Juni , 2009 Ju mer kraft utan styrfart ju mer drar den åt sidan när du lägger i backen. Hade du en snällare stigning skulle du behöva gasa till för att få samma effekt åt i ditt fall styrbord. Personligen använder jag denna sidokraft vid alla långsides tillläggningar. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gg22 0 Postad 27 Juni , 2009 Ja jag börjar vänja mig nu me. Tror du jag kan få upp varven på motorn med mindre stigning? GG22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 29 Juni , 2009 Såg att du ställt motsvarande fråga till Fredrik / Drevia som han kommenterade och ställde diagnos. Du kan självklart få upp varvtalet men har det alltid varit samma maxvarv eller har det blivit sämre med åren. För i så fall kan du ju ha rätt propeller men sliten motor. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser