Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Blixten80

Evinrude 70kh, 80-tal, vad gjorde vi egentligen?

Rekommendera Poster

Hej!

Hjälpte en kompis meka med en Evinrude 70hk, tidigt 80-tal, igår. Motorn stannade på halvgas och ville inte varva upp. Sökte på forumet och hittade massor av erfarenheter på just detta problemet.

Den blev inte några djupare ingrepp i motorn förrän vi löste det genom att vid körning på max gasutslag trycka in choken. Då hoppade motorn till liv och problemet kom aldrig igen.

Nu är frågan, har vi behandlat symptomet istället för felet? Min gissning är att det har varit skit i någon av förgasarna som sugits rent vid chokningen, eller kan detta vara ett symptom på något annat?. Det sitter inget filter, förutom silen i bensinpumpen, på bränslesystemet. Går det att köra med ett billigt filter från macken för 30:-, finns det risk att detta bjuder på för stort motstånd?

Fritt för spekulationer!

/Blixt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor har jag lite samma symptom på. Ibland när man ska iväg med varm motor så dör den vid gaspådrag, om jag startar den på primern en gång så går den sedan ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det låter som något liknande. Själv har jag en motor med primer, men rent tekniskt fungerar väl inte primer och choke efter samma principer? Är det inte så att en choke utnyttjar ett högre vakum, genom att stänga spjälen, för att suga ur mer bensin ur förgasaren? I gårdagens fall var teorin att detta vakum sugit ut skiten som satt i vägen. Medans primern bara sprutar in mer bensin och således inte är lika bra på att spola rent förgasarna? Vi hade denna diskussionen i båten igår, men som glada amatörer kunde vi bara spekulera.

/Blixt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, du hade choke-spjäll på din motor, trodde att vi hade samma motor. Jag har en Evinrude 70hk från -79. Min har primer inte choke, det stämmer som du skriver att det är en viss skillnad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...