Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Smuggler-24

Min Suzuki 225 2-takt startar inte HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej!

Jag var nere vid båten igår. Tänkte ta en tur runt Stockholm. Men icke.

Normalt tar det sekunder innan motorn brummar igång, men inte igår.

Startmotorn går runt. Har kollat gnista på tändstiften- OK.

Efter en stunds felsökande så kom jag fram till att motorn inte suger fram bränsle. Jag kopplade loss bränsleslangen precis innan den går in i motorn och satt dit en dunk bensin. Motorn snurrar men suger inte upp bensinen.

Vad kan ha hänt?  Bränslepumpen?

HJÄLP. Hoppas någon kan ge mig tips på åtgärd.

Jag ska nämna att jag, för några veckor sedan, provade/hällde i det nya smörjmedlet Triboron i oljetanken. Det ska ju ge en bättre förbränning och mindre rök. Det är efter det som motorn strulat. För någon vecka sedan så var det svårt att starta, men den gick igång efter ett tag. Kan det ha något med saken att göra?

mvh,Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Tror inte att d är oljan som i detta fallet orsakar startsvårigheter, har ingen egen erfarenhet av ovan nämda olja. Men prova för säkerhets skull att tappa av nuvarande olja och fyll på med den du körde med förut... Har du provat att trycka i lite startgas och sett om den drar igång på det?? Om den gör ett litet tändande på det men stoppar kort efter så är d bränslepumpen. Finns små enkla 12v bränsle pumpar att köpa lite varstans typ Clas isjön o liknande. Kostar kanske bara 150kr jag gav 99kr för min men d var ju många år sedan nu.

Om pumpbyte inte hjälper får man ge sig på förgasarna, antar att du har några st. På dessa maskiner brukar rengöring räcka, oftast är d munstycken som bäckar igen.

Och sluterligen Lycka till!!!

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för bra tips. Jag ska testa med startgas.

Om det nu är pumpen som felar måste jag nog köpa en som hör till just den motorn. Nästan allt är ju styrt av elektronikboxar. Därför är det nog viktigt att allt snackar med varann.

Motrorn har inga förgasare. Den har insprutning. men det kan ju vara där problemet sitter. Den biten bör inte jag in och rota i.

 

Har du eller någon annan tips på billig utbordarmeck i Stockholmstrakten.

Båten ligger i Solna, norr stockholm.

 

mvh,Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha den är såpas ny ändå, var nästan säker på att de var en av dom äldre maskinerna. D var ju ett tag sen Suzuki la av med sin försäljning av 2takts snurror i detta land. Vet ej om dom fortfarande kränger dessa i övriga världen.

Det går att ersätta ganska mkt orginalkonstruktioner med delar från eftermarknaden, senast för några månaders sen slängde vi i en vanlig 12v driven pump i en Volvo minigrävare från 02. Volvo skulle ha en bra slant för orginalpumpen så d vart ju en bra besparing för ägaren med denna eftermarknads produkt.. Har funkat bra hitills så d får man väl säga var en bra affär.

Man måste dock kolla upp noga, så man vet vad man gör, är det dessutom insprutning så blir d ju lite mer komplicerat..

Den ända rekomendationen i Stockholms regionen jag kan uppbringa är Skanstulls Marin eller Marinservice kommer inte ihåg om d var d ena eller d andra men d märker du när du googlat än stund kanske.. Dom ska enligt uppgift från en bekant vara duktiga på snurror, om dom är billiga i dessa tider med högsesång d vet jag inte men skadar ju inte att prova o ringa o se om dom har lust att ta en titt på din maskin..

Alltid lite svårt att ge tips på konstruktioner man inte sett irl så att säga, men om d var min maskin så hade jag nog forskat lite i uppbyggnaden och förmodligen provat med en lös 12v pump iaf. Startar den och går med den lösa pumpen så kan man ju alltid köpa en orginal sen.. Då har man ju iaf besparat sig lite tid och pengar, chansen att maskinen stryker åt med denna övning är tämligen liten. Antingen får den bensin eller inte, antingen går den eller inte.

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 25 juni 2009 | 20:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat alla säkringar??bör ju sitta någon sådan till insprutningen.Kollat bränslefilter??

kOLLA UPP DETTA.

En motor med insprutning är ju en ganska komplicerad sak,får du ej snurr på motorn så bör du nog anlita en zuzuki mek,som värkligen kan dessa motorer.Är den servad enligt timmar??Har hört att en del fyrtaktare kan gå in i sk nödläge om inte servicetimmarna följs,samt service indikatorn nollställs.om detta är sant vet jag inte,har dock hört detta från flera håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ytterligare tips.

Det med att prova med billig pump först. För att kolla om det är just pumpen som är trasig, är en sak jag ska testa.

Först ska jag testa tipset med startgas.

Säkringar har jag tänkt på, men jag har ingen aning om var de i så fall sitter. Ska ta och mäta om det kommer fram ström till pumpen. Om ja, så är ev. säkring OK ju.

För att klargöra lite. Motrorn är en DT225 hk från 1995 (uttagen 1997). Det är ett riktigt kraftpaket. Den är från den tiden de hade två tändstift per cylinder. Så vid byte är det 12 stift som ska bytas, uj uj.

Motorn har fungerat perfekt tills nu. Har aldrig varit problem med start eller något annat heller. Sedan jag köpte båten/motorn för två år sedan.

Det jag gjort är att byta tändstift och i år också bränslefilter. Ett Volvo filter som sitter mellan tanken och motorn.

mvh,

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla på sprängskisser här: http://store.brownspoint.com/dt225/2259000.asp
Bränslepumpen (Fuel pump). Den har ett s k Diaphragm Set som är ett gummimembran. Kan vara det som är kasst. Kolla med t ex Marinshopen om de har ett nytt, enl Brownspoint kostar ett nytt $20.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för sprängskisserna. Det var jätte bra att ha. Ska spara och använda vid service.

 Priset på en komplett pump gör ju att det är värt att kolla om det går att hitta diafragmagummit. Om det nu är det som felar.

Jag ska åka ned till båten i em. Ska först kolla med startgas. Sedan mäta om pumpen får ström. Nästa grej blir väl att montera bort pumpen och kolla den ytterligare.

Problemet är att båten ligger i sjön och för att komma åt pumpen måste oljetanken tas bort. Man kan ju lätt tappa någon skruv eller annat i plurret. Ska försöka ta upp den på slipen.

Tack för tipsen. Får se vad em/kvällen ger. Hoppas jag nu kan hitta var problemet ligger.

mvh, Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag är nu nere vid båten. Testade startgas. Motorn går igång. (Men stannar direkt. Startgasen slut).

Är det då bränslepumpen som är paj, eller?

Ska försöka torrsätta båten så det blir lättare att mecka. Då är det ju inte så stor risk att tappa skruvar i sjön heller.

Om någon har andra tips på felsökning, så tas de gärna emot.

mvh, Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har torrsatt båten. Efter lite diskussioner fick jag hjälp av mek på Huges marina en bit bort. Han är utombordarspecialist. Och framförallt på Suzuki. Han var vid båten igår och kunde konstatera att det just var pumpen som hade lagt av. Han sade att han aldrig varit med om att en pump gått sönder, på just en Suzuki 225. Därför kände jag att det var lika bra att en kunnig skulle felsöka. För det kan ju vara mycket annat som pajat.

Men nu var det pumpen. Han beställde en igår från Japan. Kommer troligtvis i nästa vecka.

Skönt att det nu löst sig. Men det blev väldigt dyrt.

mvh,

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...