Yammamoto250 2 Postad 24 Juni , 2009 sitter här på sandhamn och begrundar folk som försöker lägga till vid bryggorna och förudas över hur ca 80% av alla som skall lägga till värkar ha för stora båtar mot vad dom behärskar. en har kastat ankaret en halvmeter bakom båten och den driver hej vilt. Flera har ramat varandra endel har lagt ankaret över varandra, korockat mm mm. Fan vad kul det är att bara sitta och iakta. en båt som kom in så satt det fyra personer exkl kapten och ingen gick fram och tog imot och båten körde in i brygga och ybomm mm och blev repig. ingen fara det var bara en båt få ett par millar. man undrar vad folk tänker med. men kul är det att se /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 24 Juni , 2009 Jag kan hålla med dig om att det är kul att titta på folk men tänk om ni sandhamnsfolk kunde resa på sig istället och hjälpa till om det behövs, Alla har vi varit nybörjare även du, sen är det sant att folk har säkert för stora båtar för sitt kunnande. jag lovar du kommer ha igen det när du minst anar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 24 Juni , 2009 I sandhamn gäller inte den vanliga sjövetten utan det är stureplansandan som härskar. Väldigt trevligt på vår och hörst iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 24 Juni , 2009 Hoho, låter som ett roande skådespel. Titta på folk brukar ju kunna vara väldans roande! Tror många skulle behöva träna lite med sina båtar när det gäller finliret. Ska inte påstå att jag själv är någon stjärna på tilläggningar men finns många som är bra mycket sämre!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 24 Juni , 2009 Har själv varit på sandhamn mycket, där talar spriten och pengarna för sej, det är de så kallade baylinerfolket som lägger till =) kan inte säga att jag är bäst på att lägga till, men har bara gått på grund 1 gång under 20 år på sjön =) hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 Juni , 2009 Man angör inte en brygga, där lägger man till. Att angöra är något helt annat, så googla nu på angöra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 24 Juni , 2009 Nja baylinerfolket kör ju rätt billiga båtar gemfört med svenskproducerade båtar som typ Nimbus, Forbina osv... Är det inte bara så att folk är lite ringrostiga nu på vårenkanten, Stressat i båten under veckan och tror att man behärskar den som i höstas. Till hösten är det nog helt andra rutiner för tilläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 24 Juni , 2009 självklart har jag tagit imot ett antal båtar ikväll. jag är inte den som inte hjälper till snarare tvärt om men när dom kommer in på bryggan bredvid eller håller på att strula runt på vattnet så simmar jag inte ut och hjälper dom utan ser helre på Sandhamn är förövrigt ett fint resmål om man håller sig borta från gästhamnen och alla Brats var ute och gick idag på ön och det finns endel fina ställen med. utanför finns en ösom heter alskär som har utlands sandstrands känsla. riktigt fint och värt ett besök för dom som inte varit där. /Daniel Senast ändrad av Yammamoto250 | 25 juni 2009 | 10:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 24 Juni , 2009 Det är sant. miss från min sida sorry /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 25 Juni , 2009 jag är inte den som hjälper till snarare tvärt om Jag vet inte.,.. Men jag kan inte tolka detta på annat sätt än att du vägrar hjälpa till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 25 Juni , 2009 ...snarare tvärt om Eller till och med sätter en och annan käpp i hjulet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 25 Juni , 2009 Angöring innebär att med pejling eller annan navigationsmetod bestämma fartygets position när det närmar sig ett kustavsnitt. Det kallas också att man ”får” eller ”tar landkänning”. Med denna betydelse sker alltså själva angöringen ute till havs - inte vid en brygga. En annan betydelse är att lägga till vid ett landningsställe, en kaj, brygga eller liknande. Detta finns citerat i Svenska Akademiens Ordbok i ett textexempel från 1898: Det har händt .. att djupgående fartyg .. hängt upp sig på pålarne vid kajen, när de angjort bron hårdt och till hela fartygets längd. Den förra betydelsen var sannolikt den vanliga fram till filmen Att angöra en brygga (1965). Det har spritts en missuppfattning att filmtiteln använt ordet felaktigt. Hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Angöring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 25 Juni , 2009 Ungefär som, kasta ankaret kärring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 25 Juni , 2009 glömde ett inte. måste vara för många groggar är nu redigerat. självklart hjälper jag till om jag har möjlighet. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 25 Juni , 2009 Mig veterligen sitter det inte några yrkessjömän i svenska akademin. Vad de totar ihop för historier om olika yrkesgruppers facktermer kunde inte intressera mig mindre. Vad ska de ge sig på härnäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 25 Juni , 2009 Man får inte glömma att det faktiskt inte händer så mycket om något blir fel i en liten båt. Det märks inte om man skulle klanta till det lite grand. Små båtar - små bekymmer etc... Jag är den första att erkänna att det faktiskt kan vara lite klurigt att manövrera en stor motorbåt med dubbla motorer. Speciellt när man är stressad. Då är det väldigt lätt att sitta på bryggan och döma - eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 25 Juni , 2009 Nej! Naturens krafter rår vi inte på, men så: Använd dessa till din egen fördel. Enklare än så är det inte, eller var det tvärsom Vänta ....................hittar inte orden, så någon annan får förklara Enklast så, heter det. Nu lossnade det, dock bara tagit två än. Båten är så jäkla vindkänslig! -Ja men då har du en fördel, du vet om det. Använd vinden som hjälp och allt ordnar sig, MEN. Man får kanske tänka efter en stund Senast ändrad av urban-medin | 25 juni 2009 | 15:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2009 Jag var där hösten 2001 (tror jag att det var). Vi låg fem båtar och ett litet sjöflygplan i hamnen. Jag gick en sväng runt ön. En av de mest ljuvliga platser jag varit på. Fast affärerna var ganska kass. Har aldrig besökt en affär i Bohuslän en höst, med så dåligt sortiment. Men ön var fatastisk tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 Juni , 2009 Jag har de senaste året upptäckt att de som verkligen klantar sig och är till fara för omkringliggande båtar ofta har hyrt båten. Problemet har defenitivt ökat med det ökande antal uthyrningsbåtar. Det förvånar mig inte att det blir tokigt när man seglar en ny (och oftast större båt än man är van vid). Tycker själv att det tar en helg innan man förstår hur man ska göra med båtar som är nya för en. Har själv nästan krossats av en Bavaria 50 med ett glatt gäng engelsmän på. Inte kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser