Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Gäst Mats

Slipa botten på båten?

Rekommendera Poster

Gäst Mats

Jag har en 5 meters hardtop-båt som jag har tänkt lipa, plasta skador, spackla och expoxibehandla botten på. Har något några bra tips på hur man bäst kommer åt att göra detta under båten. Jag har skissat på olika sätt att vända den upp och ner, men inte kommit på något riktigt bra sätt. Tips mottas tacksamt. MVH //Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halojs.. Om båten står på en kärra så kan du sänka ner stödbenen. Lyft sedan upp båten på ena sidan och ställ en stötta under relingslisten. gör ena sidan i taget och glöm inte att pensla på Gelcot där det är igenomslipat. Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoat är bara kosmetiskt och det finns ingen anledning att lägga på ny gelcoat under vattenlinjen. När man bottensanerar plastbåtar tar man normalt bort all gelcoat innan man lägger på epoxyn. Epoxy fäster bättre mot laminatet och är starkare än gelcoat. Tänk på att ev. spackel ska läggas på efter epoxybehandlingen och inte före. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Men hur kommer jag åt botten? Fredriks förslag har jag funderat på tidigare, men avskrivit då det blir svårt att komma åt kölspetsen. Fler förslag? MVH //Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Att bara luta båten på sidan har två nackdelar. Arbetsställningen blir jobbig och jag får svårt att plasta kölspetsen. Det jag lutar åt mest just nu är att vinkla upp den med akterspeglen mot golvet. //Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten står på två halvhöga pallar är det lätt att flytta pallarna så att man kommer åt hela kölen. Men om du har möjlighet att vända på båten så är det klart att föredra. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Jag inbillar mig att det är svårt att få plastningen bra om jag försöker plasta uppochner. //Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Jag tror att du får lägga upp båten så att den lutar som andra redan föreslagit. Visst det blir inte den bästa ställningen men det går o gör du det bra så behöver du bara göra det 1gång. Det är inga problem att plasta upp o ner. Pensla på polyester, lägg fast glasfibern o mätta med polyester o fortsätt sedan med nästa lager glasfiber. Men kom ihåg att där du ska plasta så ska du slipa bort all gelcoat och allt dåligt laminat. Oftast så bli man mörkrädd som skadorna är några år gamla. När du slipar ner så ser man där vatten har sugits in och laminated blivit frostsprängt o det har blivit rötskador. Oftast så har detta brett ut sig ganska stort i laminatet. För starkaste resultat så kommer du inte att få båten i sjön förrän tidigast om ett år. När du har slipat rent alla skador så kommer du att ha ett ganska fuktigt laminat, ingen bra grund för plastning. Låt det torka, helst under ett tak så länge som möjligt. (dvs till våren). Slipningen görs lämpligtvis med en grov fiberrondell korn 60-80 och stöd rondell bakom i vinkelslip. Jag har sett flera lagningar där man plastad på fuktigt laminat och det får inte vidhäftning. Slipar man bort dom så släpper lagningen många gånger i kakor ifrån det ursprungliga laminatet. Låter man det torka ordentligt så blir det näst intill ett homogent laminat. Sedan så plastar du så noga som du kan, dvs spackel ska nästan inte behöva användas...... Epoxi har jag aldrig använt utan bara läst om. Mina båtar har alltid hittills gått som trailer båtar så jag har inte haft riktigt behov av det. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polyester krymper 5-10% vid härdning och får därför inte lika bra vidhäftning till det gamla laminatet som epoxy. Vill man ha det riktigt starkt är det epoxy som gäller vid reparationer, även om ursprungslaminatet är polyester. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...