Yanne 0 Postad 24 Juni , 2009 Hej. Nu har jag kört fast och skulle uppskatta några tips. Mitt problem är följande: Jag har en 190 HK Mercruiser V6 (förgasare), årsmodell 1998. När jag sjösatte båten i år så märkte jag att motorn var lite kraftlös. Det var inga problem att starta och köra men båten toppade bara 34 knop mot normalt 40-42. Eftersom den vibrerade lite så misstänkte jag att den inte gick på alla cylindrar. När jag kollade tändkablarna så hittade jag en som rostat inne i själva tänhatten och knappt hade kontakt med stiftet. Jag fick tag i en gammal tändkabel och bytte men felet kvarstod. Jag mätte då alla kablar och upptäckte att det var brott i en. Jag skaffade då ytterligare en gammal kabel och testade och då gick motorn på alla cylindrar men dog plötsligt. Varje gång jag sen försökte starta så gick motorn på 6 cylindrar en kort stund innan den dog.Jag köpte då en helt ny kabelsats och bytte samtliga kablar. Felet kvarstod, den startar, går en liten stund och dör. För några år sedan var jag med om att motorn uppträdde på samma sätt. Jag bytte då tändspole och felet försvann. Båten har fungerat perfekt sen dess. Därför åkte jag och köpte en ny tändspole igen i tron att den gått sönder igen. Jag bytte tändspolen ikväll men felet kvarstår denna gång. Motorn startar, går en stund och stannar tvärt. Gasar jag stannar motorn direkt, låter jag den gå på tomgång går den kanske 30 sek som mest. Jag har kollat bränslefiltret i förgasaren och kollat att bränslepumpen fungerar. Tanken är fylld i år och jag har hällt i k-sprit för säkerhets skull. Imorgon ska jag köpa nytt fördelarlock och rotor men jag tror inte riktigt att det kommer att hjälpa. Att det har med tändningen att göra är jag övertygad om, frågan är bara vad? Varifrån får tändspolen sin ström? Kan det vara där felet ligger? Tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 25 Juni , 2009 Har du kollat om gnistan är borta när motorn har dött? En motor som blir av med bränsletillförslen slutar ofta gå på några cylindrar innan den dör. Om gnistan är kvar tror jag ändå att det kan vara bränsle relaterat. Ett enkelt sätt att prova är att ta bort flamdämparen/luftfiltret på förgasaren och starta motorn var beredd med en liten flaska bensin att dutta i förgasaren när den håller på att dö. Går motorn igång igen då har du stopp någonstans i bränslesystemet. Vanliga fel är röret som går ner i tanken där sitter en backventil som kan täppas igen, sen kan ju bränslepumpen lagt av. och en förgasar rengöring med nya packningar är aldrig fel heller på en 11 år gammal motor. Bara några förslag Lycka till MVH Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 25 Juni , 2009 VARNING VARNING ANVÄND INTE BENSIN KÖP EN FLASKA STARTGAS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yanne 0 Postad 26 Juni , 2009 Jag har kollat filtret i förgasaren och det var hur fint som helst. Bränslepumpen fungerar också, det sprutar upp en hög stråle bensin när jag lossar bränsleröret och slår på tändningen. Felet har med tändningen att göra. Finns det någon tempgivare som slår ifrån tändningen om kylningen inte fungerar? Slår tändningen ifrån om generatorn inte laddar? Idag ska jag byta fördelare, rotor och sensor även om jag innerst inte tror att det hjälper. Jag ska mäta om generatorn laddar också. Mitt tändsystem är tydligen modifierat med en sån här tändbox http://www.go2marine.com/product.do?no=76430F Är det någon som vet någonting om dessa boxar och varför man byter? Tacksam för hjälp, jag vill kunna åka ut med båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dc98 0 Postad 26 Juni , 2009 Hej Jag har haft ett liknande symtom på min Mercruisier 5.0 -98. Har du oljetrycksmätare så kolla att mätaren ger utslag. Det förhåller sig som så att har man inget oljetryck så stänger bränslepumpen av. då var det relaterat till kabeln som går till oljetrycksgivaren för oljetrycksmätaren. (Jag tror att den var lila till färgen) I mitt fall hade jag problem med ett av stiften i multikontakten som sitter på motorn. Du kan ju ha råkat kommit åt kabeln när du höll på med tändkablarna på babord sida. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yanne 0 Postad 29 Juni , 2009 Tack för tipset. Jag löste problemet tack vare det! Det var dock inte oljetrycksgivaren det var fel på. Den fungerar och visar ca 40 PSI när motorn går. Bredvid den sitter det dock en kontakt med 2 lila kablar. När oljetrycket byggs upp så sluter den kontakten och motorn fortsätter att gå (tändboxen tar tydligen ingen hänsyn till den kontakten förrän efter att motorn gått 30-30 sek). Genom att kortsluta de lila kablarna får jag motorn att gå normalt. Imorgon köper jag en ny oljetryckskontakt. Tyvärr verkar det som om jag behövere ställa in tändnngen efter allt jag bytt. Motorn går normalt men saknar det riktiga klippet och går ca 8 knop långsammare än den ska, den orkar helt enkelt inte varva ur... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasE 0 Postad 14 September , 2014 Försöker liva upp en gammal tråd, har samma problem som TS och skulle vilja veta vad du hittade för svar på tappad ork? Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser