Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
tebo

Likriktaren & varvräknaren utslagna, Eller?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Evinrude 60hk utombordare från 1996 BE60TLEDR


Jag råkade åka ut och åka med en lös pluspol och märkte det genom att varvräknaren började hoppa fram och tillbaka utan rim och reson.
Efter detta så går säkringen sönder så fort man slår på tändningen. Vi har kopplat bort all el från reglage och mätare och har bara haft motorn kopplat på plus och minus och tjuvstartade motorn. Motorn går som den ska. Sen kopplade vi först in kabelkontakten från tändningen och inget händer med säkringen, kopplar in tilten och säkringen e fortfarande hel och tilten fungerar. Sen kopplar vi in kablaget som går till varvräknaren och då går säkringen sönder.
Motorn går att starta som vanligt med nyckel om man kopplar bort varvräknaren...
______
När motorn är avstängd så har batteriet 12.36V. När vi startar motorn Så indikerar den 12.7V och 13.4V efter att vi varvat upp den lite.

Summa sumarum.
Tror ni att likriktaren är trasig?
Tror ni att varvräknaren är trasig?
Eller har ni en annan idé?
Vad skulle dessa grejer kosta och var får man tag i dem?

Mvh Tebo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvräknaren var trasig och det var en diod på kretskortet som hade kortslutts och denna är nu bytt vilket också gjorde att allt fungerar som det ska och jag e så nöjd. Det kostade mig i pengar 8kr men i tid = hur mycket som helst men fick bra tips på forumet i övrigt!

Då vet ni!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...