thomas_wirre 0 Postad 24 Juni , 2009 Hej. Är det någon som har lite koll på min motor? Det är en röd Mercury 80hk toppen fin. raka sport drev. Men..... Vilket varvtal ska den ha för att må bäst???? Och vilken propeller bör den ha till en Jofa Whitch 5,10m. Båten går som på räls.. men jag tycker den varvar ut för fort. Den har 5000 varv tidigt innan jag kommer upp i plan, vilket ioförsig går väldigt fort Jag har testat via GPS ocg då gör den bara 24.6 knop... ??? Borde göra mer med en 80 hk motor..... tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Juni , 2009 5000-5500varv bör den varva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 24 Juni , 2009 När båten planar! Senast ändrad av Sundell | 24 juni 2009 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_wirre 0 Postad 24 Juni , 2009 1 vilket bör då vara max varv? övervarvning som inte bör vara?? 2 Den planar vid 4000 varv. men mellan 4000 - 5000 händer marginäll fartökning. Känns som den spinner eller har för lite motstånd. som om den har mer årk än vad proppellern kan ge. Det går för lätt upp i varv.. så vad är normal/standard propeller och vad är nästa steg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser