dangul 0 Postad 24 Juni , 2009 Hejsan, funderar på att köpa en Uttern 5500 DC med 135 HK motor... Det är en årsmodell 98 på både båt och motor...Allt ser mycket bra ut men vad behöver jag tänka på beträfande motorn, är 135 HK för mycket ? Är det något speciellt jag skall kolla på eller lyssna efter? Motorn är en vanlig 2-taktare (tror jag), inte något optimax... Tacksam för svar! mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Juni , 2009 Hej, Det är inga problem med 135 hk på en Uttern 5500 DC (el dess efterföljare D55, skrovet är samma). Den kommer att gå som ett skållat troll på fullgas (ca 44-45 knop gissningsvis)men vem ligger å sular på fullgas hela tiden? Näe, med bra med hk så kan du ligga på relativt lågt marshvarv men ändå hålla bra fart och med lägre varv får du lägre förbrukning så det blir nog inte så blodig bensin-nota ändå om du kör med huvet. Du kan komlettera med en bränsleflödesmätare så kan du försöka köra så snålt som möjligt (kan kanske vara kul i dessa tider). Det du kanske kan få problem att förlika dig med är att den kommer att väsnas en del på högre varv, kommer att osa bensin (speciellt enerverande i medvind - vet av egen erfarenhet vad det kan osa om en 2-takt med förgasare) samt blåryka en del vid kallstarter. Men det är sånt man får stå ut med. 2-taktare med förgasare är inte så snälla mot miljön heller men det vet du nog men det är ju upp till var och en att värdera och vad ekonomin tillåter hur mycket hänsyn man skall ta till det. Kolla vad det är egentligen för motor, gissar att det är en Mercury 135 2-takt med förgasare (V-6, 1998 cc, vikt ca 188 kg) från samma årgång som båten (om nu inte motorn bytts senare). Är det en Mercury Optimax har en sådan direkt bränsleinsprutning utan förgasare, det fanns sådana motorer när båten var ny så helt oöjligt kanske det inte är att det kan vara en sån. Kolla upp det. Har lite tester på Uttern 5500 DC (och D55) som jag kan maila dig om du vill. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Recoba 0 Postad 24 Maj , 2015 Uppdatera ämnet lite. Har du kvar tester på uttern 5500 dc d55 får du gärna maila dem. Med vänlig hälsning, Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 24 Maj , 2015 Den går fint med den motorn. Nackdelen är om man vill åka långa turer och/eller det blåser upp(går tungt i hög sjö). Då får man kort räckvidd då tanken är på ca75l. Men åker man ett mindre antal kortare turer per år i fint väder så kommer ju inte bränslekostnaden bli så stor. Ca 1l/nm i fint väder....betydligt mer i hög sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser