Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
MarkusB

Hjälp!! åtgärd efter bärgning av utombordare.

Rekommendera Poster

Båten sjönk vid brygan igår och motor hamnade under vattnet i ung. 4-8h (ligger i östersjön). Motorn är en Mariner 40hp med elstart. Har fiskat upp härket och sköljt motorn grundligt i sötvatten, dragit runt olja i cylindrarna och låtit allt torka ur. Är det något mer jag bör göra med motorn? Vid startförsök verkar det som den ena tänkabeln fungerar men inte den andra. Måste väl vara den ena spolen som är trasig då? Skulle vilja ha lite allmänna tips på vad som kan gå sönder och vad man bör tänka på. mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Du bör ju försöka att få igång den så snart som möjligt. Ju förr desto bättre. Har du fått in bräckvatten i tändspolen så kan du räkna kallt med att den är körd. Höpspänning är ju till med känsligt för kondens, vatten med nästan 1% salt är ju döden. Mycket olja kan ha fått stiften att sätta igen som jag hoppas att du hällt in i motorn. Testa gnistan på bägge med nya stift vid sidan av. Startgas kan ev hjälpa dig att tvinga igång den. När/om vi får solsken. Låt den torka utan kåpa så mycket som möjligt för att torka bort vatten som krupit in lite här o där på ställen det inte har att göra. Är det en nyare motorn med CDI eller en gammal som har brytare? Är det en gammal så borde du ju kunna ragga upp en tändspole lite snabbt. Även en bilspole, moped osv funkar dvs sådana för brytare inte CDI spolar. Detta just för att få snurr på den så snart som möjligt. Sedan byter man ju till en passande. Observera att många piratspolar till snöskotrar och även moped i grunden de samma fast kostar endast en bråkdel...... Är det en mercury eller yamaha tillverkad under kåpan. Jag har spolar till Yamaha liggandes...... Har du en nyare med CDI så kan elektroniken tagit skada. Fy f-n vad dyrt..... Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så verkar det som den ena spolen är död, känner gnista i ena tändkabeln men inte i den andra. Ska försöka få tag på stift och tändspole idag då det inte gick med startgas igår. Motorn är gammal, med yamaha-block. Skulle gissa på årsmodell -82-84. Edit: Såg att du ev. hade spole, kan du hjälpa mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Troligtvis så har du CDI tändning ifall det är 82-83. Då passar inte de spolar jag har. Du kan ju testa o byta plats på spolarna för att se om det är CDI'n eller spolarna som jäklas. Du borde kunna följa kablen ifrån tändspolen o se ifall den går in i en CDI box eller in direkt efter en skarv till tändplattan. CDI spolar har lägre resistans i primär lindningen, dessa får ju en smäll ifrån en kondensator som laddar ur ifrån 200-400v. Brytar tändning låter ju en ström/spänning lagra energi i spolen som sedan släpps fri när man bryter kretsen. Ifall du byter plats så tänk då att även byta plats på tändkablarna för annars så skickar du gnistan i fel cylinder ifall du ska försöka starta så. De sprängskisser jag har sett så har CDI tändningen en dubbel spole..... Har du ett serie nummer på den så kan jag ta reda på vilken tändning du har. Eller så kan du själv gå in o kika på http://www.dougrussell.com/partscatalog/collections/index.cfm?fuseaction=collectdetails&colid=02 och se vilken modell du har. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får börja med att tacka för all hjälp! Jag är osäker på motorns ålder. Kan också vara slutet på 70-talet, kanske. Den är 2-cyl, med 2 separata tändspolar och yamaha-block. Har inte serienumret nu, men det kan ja fixa. Däremot har jag numret på tändspolen (F6T405, Mitsubishi 6728X) står det på den. Åker ned på landet nu, där båten ligger så jag kan ev ta en bild på motorn om du vill se. Tack på förhand! /Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

De spolar jag har heter CM 61-23. De har 16 resp 21 cm tändkabel mätt från spolens kant till rakt över tändstiftet och 55mm mellan fästhålen som är7mm i diameter. Kablarna till tändplattan är 15cm på den med långa tändkabeln o 20 på den med korta. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt oljan i växelhuset också innan du börjar köra igen, om du nu får igång maskineriet. Det kan komma in vatten uppifrån riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen! Jag bytte tändstift och sedan så startade den... Inga problem! Ska kolla vhus-oljan oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...