Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Rikard79

Hur ska spaken stå ? Evinrude 70 hk

Rekommendera Poster

Hej jag har en Evinrude 70 hk från 86-87 och när man startar den när det vart kalt så drar man spaken till fullt så (primer) tror jag det heter den kastar in soppa i förgasaren.

Men sen när den blivit varm och jag drar tillbaka spaken helt så stannar den.

Så min fråga är nu stänger man soppa flödet helt så den stannar så den ska stå lite öppet eller är det nått som är fel den går bra för övringt om man har den öppen som den strår nu enligt bild.

Nån som har samma pryl på sin snurra ?

 

post-2907-1394235983,4915_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör in en bild till på motorn i helhet.

Taksam för svar.

Mvh Rikard

post-2907-1394235983,5496_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ja har samma:) och spaken ska peka åt vänster (från bilden sett) det är en spak du kan använda dig av om du ska prima men starta med snöret! annars har du ju el-primer när du trycker in nyckeln (man hör ett klick i motorn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vredet ska peka bakåt som den står nu så går den med choke ,går den bara i detta läge så har du skit i förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man ställer den till vänster när man primar men sen när den går hur långt drar du tillbaka den då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag vrider fram den max så primar den så drar jag tillbaka den till det läge den står på bilden så går den men drar jag den fullt tillbaka så stannar den.

Mvh Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spaken ska peka rakt akter ut när det är ingen choke vid körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går den ej med spaken rakt akter ut när motorn är varm så måste du rengöra förgasarna.(varför använder du den spaken du har ju choke i tändningsnyckeln)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha ja det va skumt.

För när jag drar den fullt Akter ut ( Till vänster enl bild ) då hör man hur den skickar in soppa och den startar direkt det va därför jag trodde det va tvärt om.

Alltså fullt Förut Primar fult Akter ut ingen prim.

Jag har kört som den står nu enl bild det kanske förklarar att jag tyckte den tog lite mycket soppa :) Men skumt att den gick så bra då.

 

OBS!!! Nyss köpt båten  haha

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den klickar inte till när jag trycker in nyckeln och förra ägar sa att han gämt använde den.

Så jag visste inte hur den skulle stå men nu vet jag och kan nu se över problemet med el choken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

just så ,genom att vrida på tändningen o samnttidigt trycka in tändningsnyckeln 2-4 gånger vid chokning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får åka ner sen och testa Glad

Då kan man som sagt få ner bränsle förbrukningen en del då om jag kört som den står nu Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp men det va ju bra...

Skumt bara att man hör hur det forrsar till i fuggarna när man drar spaken akter ut och att den startar direk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag vart och testat båten gick som innan men nu en aning snålare kan jag tänka mig.

Tyvärr öka den inte i Knop dock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...