Alf_Von_Sil 2 Postad 24 Juni , 2009 Totalt onödig fråga enligt vissa men semestern är här snart, och alla på jobbet funderar på allt annat än arbete. Under lunchen idag så blev det en gruppering på två läger. Där vi vi diskuterade varför man inte kan sätta in en växelåda i en motorbåt. Varför skulle man inte kunna detta? Låt oss säga två växlar? Detta för att få ner motorvarvtalet när båten är i plan och går lättast. Jag menar hur trevligt är det att lyssna på en motor på 3.000 varv? Om man hade en ytterligare växel så skulle man kanske kunna sänka varvtalet med 1000 varv och komma ner i lägre bullernivå och ja till och med kanske spara bränsle för miljöns skull? Som ni förstår är ingen av oss några verkstadskillar på en marina. Men vad är det som gör att man inte kan sätta i en växelåda? idag finns ju så smidiga momentförvandlare så man märker ju inte ens en växling. Ner med varvtalet med samma rotation på proppen. Låter inte helt orimligt när båten är i planing och går som lättast. Kan någon förklara vad problmet är? Mvh En massa undrande lunchsnubbar en tjej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 24 Juni , 2009 På vattenskidbåtar är det inte så ovanligt med växellådor. Jag tror att det skulle kunna ha en poäng på snabba båtar (som har ett stort fartregister). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 24 Juni , 2009 Jag tycker det vore kul med en fyrväxlade låda! Tänk att höra en båt åka iväg, växla upp, köra vidare, växla lite till... Öööööhn, ööööööööhn ööööööööhn... Nästa steg är handbroms så att man kan få till ett rejält bredställ när man snor en gästplats för en långsam inseglare. Ju mer man tänker på det... Blinkers, hel- och halvljus, bromsar med tillhörande bromsljus... Tja, idén kanske inte är så dum ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Juni , 2009 Jag såg en Polsk segelbåt vid Strandvägen nån gång i början av 80-talet. Båten var till åren kommen och hade begåvats med en bilmotor komplett med växelåda. Man hade fixat med kylning av densamma, men minns inte exakt hur. Fyrväxlade segelbåtar är nog inte så vanliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 24 Juni , 2009 Växellådor finns nog redan och används tex. på denna http://www.friddemartin.net Senast ändrad av ss2100 | 24 juni 2009 | 21:45 Senast ändrad av ss2100 | 24 juni 2009 | 21:49 Senast ändrad av ss2100 | 24 juni 2009 | 21:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 25 Juni , 2009 Jösses!Vad är det för monster? 40 knop planande kölbåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 25 Juni , 2009 Oavsett växel eller inte, så skulle man inte spara några direkta pengar på det, visst lägre varvtal , men samma effekt måste ju tas ut ur motorn, resultatet blir en segare motor som går på ett lägre varv. Dock kanske man skulle kunna få en högre toppfart. men de flesta båtar är ju inte gjorde för farter över 30 knop. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser