Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Niclas_O

Effekt inom vs. utombordare

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har lekt med tanken att ersätta inombordaren med en utombordare. Främsta anledningen till detta är att i de tester jag sett så behövs det färre hästar i utombordaren jämfört med inombordaren för att nå samma fart. Vad beror detta på? Hur mäts effekten på en inombordare, vevaxel eller drev?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största anledningen till detta är vikten.

Inombordare betyder i praktiken Mercrusier eller Volvo Penta. Tekniken i dessa motorer är ungefär densamma som från 1950-talet. En Mercrusier eller Volvo penta påminner om tekniken i 1950 och 1960-talets bilmotorer.

De ger kort och gott rätt skralt med effekt i förhållande till vikten. Utombordare har däremot utvecklats enormt mycket på tekniksidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med föregående talare. har en kompis som har en båt liknande min fast amerikanare med en inombordare med ungefär samma hk som min och den drar ca 0,5L mer /distans och går ca 10knop saktare. den enda fördelen jag ser med inombordare i mindre båtar är att man får en hel badbrygga och ev en horbräda. men åandra sidan så får man mer plats i båten och mer stuv när man har utombordare. utombordar båtar kostar oftast lite mer men skall man andvända grejerna så tror jag endå man tjänar på att åka betydligt billigare.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att observera med jämförelser är att man kan inte endast se till antal hästkrafter utan även till vridmoment.

 

Jämför med en personbilsmotor på 300 hk så skulle denna knappast kunna platsa i en lastbil där det finns en motor även den med 300 hk

Motsvarande är också viktigt för båtmotorer speciellt då man inte har någon växellåda och är då i behov av stort vridmoment.

Om man sedan jämför motorer med samma hästkrafter och samma vridmoment så gäller det att de håller livslängdsmässigt. Alltså viktigt att ta med alla parametrar för att välja rätt motoralternativ.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hästkrafter är ett arbete utfört över tid och är en funktion av varvtal och vridmoment.

Man kan inte ha vridmoment utan att ta ut effekt och tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det har inget att göra med var effekten mäts? Jag inbillar mig att det blir större förluster med drev pga att utgående kraft måste riktas om två gånger istället för en gång som med utombordare. Har jag rätt eller fel?

Mäts inombordarens effekt på vevaxel eller drevets propelleraxel?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt. Fast en bensinare kompenserar lägre vrid med högt varvtal vilket ger hög effekt. Men det är inte så användbart i en lastbil som måste ha högt vrid från låga varv för att orka igång. Dvs perfekt med diesel i lastbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste en lastbil har lägre varv än en personbil för att komma igång? Detta är väl inte argumentet att lastbilar (och för all del fler och fler personbilar och nu även båtar) använder sig av dieselmotorer

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med bilprat. Bensinmotor i tunga tradare funkar utmärkt. Det är bara lite dyrt att åka med. 300 hästar hästars är alltid 300 hästar hästars dock med olika karaktär. allt hänger på utväxling. Vad jag vet har alla båtar, med få undantag, både växellåda och slutväxel. I vissa dragbåtar kan två växlat vara att föredra så man slipper byta propp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bensin motor i låt säga en tradare på kanske 60 ton, skulle knappast klara dom mil man idag kör med en lika hk stark diesel! en diesel har ju vridet, men en bensinare måste ju varvas för att nå samma effekt/hk. skulle tro att man varvar sönder bensinaren ganska så fort om man ska dra tyngre fordon med den! och som sagt, bränsleförbrukningen nära nog fördubblas mot en diesel!

men vad nu detta har med denna tråd att göra vet inte jag!

 

emilsson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vridmomentet beror inte på om det är en bensinare eller diesel.

Det beror på hur motorn är konstruerad och då med slaglängd, hur ventilöppning (ventiltider via kamaxel) är vald mm.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Justpexis. 1kg järn väger lika som 1kg bomull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt enkelt därför utombordare mäter effekten på drevet och inombordare på vevaxeln (Ialla fall på Mercruiser) men i gengäld så brukar cylindervolymen ligga på det dubbla så vridmomentet blir betydligt mer på inombordaren.

Mackan .



Senast ändrad av Heiner | 26 juni 2009 | 21:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det nu är så, varför byggs det då inte bensinmotorer med lika högt  vrid och samma låga förbrukning som en diesel?

och varför slopas då inte dieselmotorn helt? om bensinmotorn nu skulle va så fantastisk!

 

//emilsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några av fördelarna med inombordare typ Mercruiser är att dom håller i evighet, har billiga reservdelar samt är omöjliga att stjäla. Just stöldrisken är ett stort problem nuförtiden. Dessutom låter en inombordare mycket trevligare än en ylande utombordare och båten bli vackrare utan en klump i aktern :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då är det som jag misstänkt att inombordaren lämnar lägre effekt än utombordaren med samma uppgiven effekt pga att den mäts på olika sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbordarbåtar går oftast högre och lättare i sjön jämfört liknande båtar med inombordare, vad beror detta på?

Bättre viktfördelning med motorn ovanför propellern?
Mindre totalvikt?
Bättre möjligheter att få till rätt monteringshöjd?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Utan att veta gissar jag på viktfördelningen.

Min inombordare VP 135hk väger ca 700kg, en 135k utombordare max 200kg, rätt stor skillnad. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att innombordare skulle hålla i all evighet stämmer inte. Det är mycket vanligare med ras på dessa både drevras och motorras. En inombordare är oftast en konverterad bilmotor från urminnes tider som får gå mycket hårt i en båt och dessutom så har den knutar och bälgar som ofta går paj avgaslimpor som ärjar bort mm. en utombordare är oftast byggd just som en båtmotor (med några få undantag) och gjord för att ligga och varva konstant. där vill jag påstå att en utombordare är mer pålitlig. det andra argumentet att dom inte själs lika lätt stämmer ju men jag köper inte en motor som jag inte vill ha bara för att det finns tjyvar. En innomborader låter inte trevligare en en ny fyrtakts utombordare. det är en myt från 2taktarnas tid. man kan glatt föra ett samtal på lagom ljudnivå i min båt enda upp till full gas men därimot inombordarnas ljud fortplantar sig i skrovet så att det dånar. Prova kör en innombordare med kapellet på nån gång så skall ni se.

Vakrare i aktern en smaksak och beroende på vad det är för båt men vist det kan se lite snyggare ut med en hel badbrygga och en horbräda men till vilket pris. om en båt går tio knop saktare och drar en halv liter mer/distans så är det inte bara kostsamt för plånboken man blir även ifrånåkt av snurrebåtarna med samma hk samt att man är en större miljöbov en vad man skullle behöva vara i samma fart.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj Oj Oj

Snacka om att generalisera.Förvånad

Inse att det finns olika inombordare precis som det finns olika utombordare.

Svårt att jämföra en utombordare med t.ex. en större Volvo Penta Marindiesel.

Men vill man vara inskränkt så......

 

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite Off-Topic men:
Man kan inte dra alla motorer över en kam, typ inom/utombordare, man måste nog också ta med i beräkningen vad för båt/skrov som avses (deplacerande eller halv-/hel-planande.Kyss

Min inombordare har varken knutar eller bälgar(rak axel med 2 kardanknutar på vägen til l axeln till propellern).

Ljudet är ytterst behagligt (en 90-hästars rak diesel-6:a på 3 liter från 1976 med march-varv på 1400 RPM som i original satt i en massa engelska bussar, fabrikat Bedford)..dovt och gött.

Jag har djävligt svårt att se hur en utombordare skulle klara av att trycka fram mitt skrov med samma förbrukning..eller hur den ens skulle kunna monteras, men det är en helt annan fråga..

P.S.

Medans jag filade på inlägget skrev Roland en del av vad jag egentkigen också tänker..



Senast ändrad av Gunnar_ | 01 juli 2009 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att hålla med dej Roland, detta var väl en mycket grov generalisering. Titta på deplacementbåtar, motorer från 70-talet som fortfarande tuffar på med hjälp av årlig service. Det är mycket sällan jag ser båtar med utombordare från denna epok.

Tror vidare att folket på Vplvo Penta inte skulle vara särskilt smickrade av att bli presenterade att deras utvecklingsarbete handlar om att marinisera bilmotorer från urminnes tider.

Utombordaren är i sig en genialisk och mycket komplex konstruktion men att ställa den i jämförelse med en inombordare blir haltande.

//Tor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu jämför jag ju facktiskt motorer i båtar av den storlek som kan ha både inombordare och utombordare på eller i och då är utombordaren långt framme i utväcklingen jämfört med en inombordare som oftast i dessa typer av båtar är just konverterade bilmotorer. tex Gammla jenkar V8or och för den skull så kan jag tillägga att många av pentas motorer är just modifierade jenkar V8or  samt att många andra av deras modeller bygger på gammla bilmotorer i grunden. Trådskaparen har förmoderligen en båt i storlek att passa både inombordare och utombordare eftersom han frågar ang detta och det är det jag har lagt fram mina synpunkter till, inte om det skall sitta en 150hk fyrtaktare på Vikingline direkt. Självklart passar stora dieslar bättre i större båtar det är inget att snacka om. Ni har nog svävat iväg lite mycket från det trådskaparen undrar över är jag rädd för. om nu han skulle ha tex en snipa med rak axel och roder så tror jag inte att han hade vart intresserad av att ev byta till en utombordare.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en 24 fots fjord weekender med 270 hk V8 inombordare med vp 280 drev. Tanken med utombordare är att t.ex en mercury optimax i storleken 200-250 monterad på bracket skulle ge ungefär samma prestanda som jag har idag men med lägre bränsleförbrukning.

Dessa båtar har jag sett med följande motoralternativ:
dubbla aq 130  max ~25 knop
aq 225
aq 260             max ~30 knop
aq 271             max ~30 knop
aq 740             max ~40 knop
aqad 41           max ~25 knop
KAD 43             max ~30 knop
osv...

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte exakt vad din båt väger och vad den drar men min båt som är ca 22.5fot och väger ca 1600-1700kilo med motor vet jag ganska exakt vad den drar då jag har flödesmätare.

Har en Yamaha fyrtakt 250hk och har följande prestanda.

52.6 knop  ca 1,5L/distans

40-45 knop ca 1,4L/distans

30-40knop ca 1,2L/distans

25-30 knop ca 1,1L/distans

Jag har kompisar som har exakt samma storlek på båtar med samma vikt och med ca 220-270hk V8or och dessa tar ca en halv liter mer i marchfart och går ca 10 knop saktare.

Jag tror lätt att du skulle kunna ha en betydligt mindre utombordare en 270hk för att få samma fart på din båt och lägre förbrukning. Mitt förslag är att köpa en powerlift och andvända som bracket då får du två flugor i en smäll. dels lätt att få motorn på plats och dels så kan du efter att båten börgat plana hissa motorn då går båten högre och lättare i sjön och därmed kan du ha lite högre stigning på proppen och få upp marchfarten lite och i och med det även ner march förbrukningen. det finns Powerlifts med extra utstick bakåt. dessa passar nog din båt bäst om du vill kunna tilta upp motorn i bland. dessutom så blir det teoretiskt lite högre toppfart när motorn sitter längre från båten. 

en utombordare går desutom att montera med olika hissningshöjder det kan man aldrig göra med en innombordare som liksom sitter där den sitter.

Det brukar finnas en kille på blocket som säljer nya powerlifts och vanliga brackets till humana priser.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...