Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
j_bk

Forum om SILVER BOATS !!!

Rekommendera Poster

Hej alla silver boat fantaster. Tänke jag öppnar en tråd om allt kringhörande till silver boats. Tänkte det finns en hel del med funderingar kring dessa båtar. Själv har jag en Silver Beaver och är nästan helt frälst. Jag tycker verkligen om det här med aluminium och plast. Det är en härlig känsla att det är hårt och tåligt men ändå trevlig inuti. Har en 40 hk på min och tycker det är lite för lite för mig som kör en del vattensport men jag kan ändå rekomendera denna båten för den som bara vill ha en liten båt för dagsturer!

Berätta gärna om dina erfarenheter kring din båt! Så kan vi göra det här till en lite mer samlad tråd för silver båtarna Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag som sagt en silver beaver och hade tänkt att avancera. Pojkarna växer upp och en liten beaver funkar inte längre när det börjar bli allt mer vattensport. Så antingen ska jag väl avancera till en silver hawk dc som jag sneglat på länge men priserna är lite höga för mig så jag vet inte om klarar av det. Men jag hittade en anonns på en silver eagle från en marina. http://www.blocket.se/vi/22305163.htm Tycker det verkar vara en kalas båt med lite skydd samt ändå lite bättre drag än tidigare.  Har den någon negativ detalj som man inte vet om än, själv läns etc. Men den borde fortfarande vara utmärkt om man ska åka wakeboard, vattenskidor eller kanske dra ring? Vad säger ni? Någon erfarenhet?

Kan berätta lite om min silver beaver som har en 40 hk mercury tvåtakt från 97 samt båt från 97. Den är en mycket fin båt och perfekt om man är upp till 4 personer. Upplever den som lite trång när vi är hela familjen ( 5 personer; 2 vuxna, en 16, 17 och 12 åring. ) . Men den är perfekt för mindre dagsturer när man är 2-3 personer. Den har lite låg reling men det är något man vänjer sig vid. Känns som om man kommer snäppet närmre vattnet och det kan jasg tycka är en lite härlig känsla! Mycket trevlig båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inga fler här som har silver båtar?

Skulle vara kul att få veta lite mer om dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå har en Silver Hawk DC med en 90hp Suzuki som är fullt utrustad för fiske och med fiskeprylar. Hade en E-tec på den tidigare men blev inte riktigt nöjd så jag bytte till en Suka och är nu supernöjd med båten. Motorn passarperfekt och båten går hur bra som hells i sjön. Finns igentligen inget jag kan klaga på förutom att när Silver när monterade högtalarna i akterluckan så borrades hål för kablarna mitt i dalen och inte en bit upp. Svårt att förklara men när det regnar så rinner ju vattnet mitt i dalen. Men båten står under tak så det har ingen betydelse för mig i slutändan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har en fox 485 och kan berätta lite....

Tittat på den och beaver bla.

Tack på förhand......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Fox 470 före Hawken och jag var super nöjd med båten och har faktiskt saknat den ibland då den är riktigt smidig och var lätt trailad. Hade inga överraskande beteenden  i sjön om man kör med omdömet. Det enda som inte var 100% är om man är två i båten med en 50hp då får du en planingströskel runt 13knop. Kan bli otäck om du maxar med en 60hp själv i båten och är lite oförsiktig med ratten. En riktigt bra båt som du blir nöjd med, 485 får nog en lite mindre planingströskel och jag skulle välja 60hp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon....

Tycker det är svårt att bestämma sig.

Båten kommer att trailas en del mellan olika sjöar, fiske och dagsutflykter.

Har för mig att 485 DC som jag tittat på har 50 hk som max.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

60hp är max på 485 50hp är max på 470. Jag har en bekant som har just en 485 DC med 60hp. En trevlig och smidig båt som jag kan rekomendera. Samma motor 50 -60 endast styrboxen som skiljer. Vill man så går den att chippa om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för infon....

DC modellen har 50 hk som max och sc och r har 60 hk.

Tror du den blir seg med en 50?

Vad kostar det att chippa om motorn tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad det kostar att chippa om men hör med Lundins marin i E-tuna. vet inte om den blir seg med en 50hp går ju att gå ner en storlek på proppen. Men det är roligare med fler hästar där bak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...