Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
stallis71

Vad betyder FÖG GPS på plottern ?

Rekommendera Poster

Har det i övre vänstra hörnet på Garmin plottern, men vad är det som visas egentligen ?

Värdet verkar ju vara lite mer än vad båtens andra instrument visar gällande knop !?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fart Över Grund

Det är den uppmätta hastigheten över marken. Oavsett Strömmar, avdrifter och felvisning på loggern.

En GPS kan ju, till skillnad från båtens instrument visa allting ÖG, Över Grund. Fart över Grund, Kurs Över Grund o s v. Loggern visar Fart genom vattnet, kompassen visar en någorlunda sann bild av Kurs genom vatten, där får man sedan ta en massa andra faktorer i beaktande, såsom deviation (båtens egna magnetfält) missvisning och strömmar, för att översätta till Kurs över grund.

Om du lägger lite energi på att navigera med papperskort, GPS och vanliga instrument så lär du dig hur båten fungerar, avdrifter vid olika vindar, deviation o s v. Mycket intressant och kan ge navigeringen ännu en dimension.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte om! Han SKA lägga energi på det du nämner! Både för egen skull och vi övriga medbåtstrafikanters skull. Den dimensionen det tillför till navigering, båtliv och kunskapsbank är bara av godo! Glad

Bristen på sjömanskunskap är alldeles för stor bland de som tar sig fram till sjöss. Och vet man inte vad FÖG betyder när man skaffar sig plotter har man börjat i fel ända av sitt båtliv. Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Som ett kvitto till en annan tråd Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp! Flört

Här ska den niosvansade katten svängas över okunskapens ryggar!

Senast ändrad av Buvallit | 02 juli 2009 | 15:46

Senast ändrad av Buvallit | 02 juli 2009 | 15:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske dax att tagga ner lite. Han frågade för att han inte visste vilket är ett bevis på att han vill veta mer. Det är inte alltid att man förknippar förkortningar direkt till sin betydelse speciellt inte som den egentligen inte är korrekt utan en som finns eftersom inte plottrarna har å,ä och ö.

Sen vet jag inte om han behöver tänka så mycket på medtrafikanter na när han är ute och åker båt om han inte kör på vägarna med båten. förståss....Cool  Trafikanter brukar befinna sig på vägar eller....?

Ha en bra sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

läs om, läs rätt! medBÅTStrafikanter! Tungan

.... hade personen ifråga som frågade efter betydelsen av FÖG haft minsta förkunskap och helst åtminstone ett litet förarbevis, innan han skaffade sig plotter och sen båt(?) hade inte frågan behövt ställas och vi hade sluppit att möta okunskap (dåligt sjömanskap) till sjöss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää, nu var det väl lite väl kraftiga anklagelser va (haft minsta förkunskap, okunskap och dåligt sjömanskap) bara för att man inte har stenkoll på en förkortning??? Stå på dig & fråga på du Stallis, det är det forumet är till för Glad.

/NP

Senast ändrad av Nicpa | 02 juli 2009 | 16:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vettigt svar på en fråga från en nybörjare.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...sant... han kanske skaffar sig förkunskaperna nu och inte alls har båt och har inte tillbringat en sekund vid rorkulten än! då är det absolut ett helt korrekt sätt att skaffa sig kunskap här bland forumfolket! Tyst

inga anklagelser, bara ett krasst konstaterande. Stenkoll? Oj...... jag skrev minsta förkunskap.

Och Stallis, fråga på! Du behöver det! Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt besserwissersvar, som inte gagnar någon -minst av allt nybörjare som känner sig nedlåtande

behandlade och kanske inte återkommer på MG mer.

Rynkar

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läser exakt vad du skriver men i svenska språket används inte ordet trafikant för något på sjön utan detta ord är en benämning på något som finns på vägarna oavsett vad du lägger till. Båttrafikant finns inte som ord och långt mindre medbåtstrafikant så kanske du skall tagga ner och inte hoppa på någon som inte kan en förkortning när du inte själv använder rätt språkbruk.

Per

Senast ändrad av oceanis | 02 juli 2009 | 16:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skäll inte på den som frågar, även om frågan kanske är självklar för en del, skäll på den som INTE frågar. Vi måste ju uppmuntra vetgirighet.

För att klargöra ytterligare, begreppet FÖG dyker upp i kustskepparen, inte i skärgårdsskepparen/förarbeviset så döm nu inte frågeställaren, han kanske helt enkelt bestämt sig för att stanna inomskärs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gudars skymning!

medbåtstrafikant är ett av mig konstruerat ord i positiv bemärkelse. Det heter ju faktiskt båttrafik och när vi är ute och kör bil så finns det ju medtrafikanter (och man sätter sig heller inte i en bil och kör utan några som helst förkunskaper), så för att hitta ett ord som var positivt, och lite med glimten i ögat, använde jag ovan nämnda konstruktion. Tycker dock att det är väldigt trevligt att tagga ner tillsammans med med någon som verkligen vet att föra sig och utrycker sig med ett språkvbruk som jag bara kan önska att jag själv någon gång kan uppnå.

Har språkvbruk något som helst med att göra vad som skrivs här inne på olika forum? I.s.f. ber jag eder högvördigen att söka igenom samtliga inlägg och redovisa vad som bör och kan skrivas, så att man inte vid kritiserande räknas bort för att fel språkvbruk används!

För övrigt hänvisar jag till vad som står under mitt nick!

Kram till er alla och glöm inte att kramas i BÅTtrafiken! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sitter på kontoret, solen skiner ute, jag har utsikt över Göteborgshamn och min segelbåt ligger 3 kabellängder NV om där jag sitter och fastighetsägaren har sen tidigare bestämt att just denna vecka skall luftsystemet och kylanläggningen bytas ut ......... 32,8 grader inomhus. Jag borde kyla ner mig! Behöver känna havsdoft, vindar och höra bogsvallets brus ist.f. att sitta här och hugga vilt omkring mig! Skäms

Självklart ska vetgirighet uppmuntras ...... och den vetgirige gå långsamt fram till sjöss och snabbt i lusten till upplysning! Glad

Tack för tillsägelsen! Den tog rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Är det höst redan Glad
Nästa vecka när många går på semester börjar det regna. På fredag samma vecka har man pratat om åtskilliga millimetrar, inkl. åska. Ja då far vi förstås ut! Cool
Kanske ingen risk att krocka då iaf Skrattande

Tänk på att ledighet är just ledigt och det är bara det man vill ha när det känns tungt f.ö.
Sedan blir det två till tre veckors kryssande mellan regnskurarna innan man åter drar in medel till staten. Undrar vilka nya byggnader man ska sponsra i år medan äldre i omsorgen knappt får människoföda på sina fat från en sönderstressad personal?

Sedan så får man kanske stå ut med att man inte kan vissa förkortningar, visst. Men fög?
Jaja, det finns andra också. Iofs så kanske fart över grund inte är så viktigt mitt på dagen mellan Södertälje och Stockholm???
Jo det är det Skrattande
Nåja, man kanske bor vid en liten sjö som man kan utantill. Då bör det väl gå.
Men självfallet ska man kunna reglerna på sjön, annars har man inget där att göra.
Det håller jag med om och inte för ens egen skull, så i alla fall för andras.

Senast ändrad av urban-medin | 02 juli 2009 | 17:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörrö Buvallit - det har inte slagit dig att frågeställaren kanske har full koll på navigation, väjningsregler och hur man plockar kurser med linjal, men har just skaffat en båt där det fanns en plotter monterad? Varför utgår du ifrån att frågeställaren är helt grön? Och att ställa frågan är väl ett tecken på att man är intresserad - hur många finns det inte där ute som hade skitit eller kanske inte ens noterat skilllnaden mellag FÖG och båtens logg?

Bit inte huvudet av den som frågar.
Det är den som inte frågar som är korkad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller som du skrev i en annan tråd:

ja herre je, vilka alfahannar ni är! trots handväskorna och knähundsbjäfsandet. mycket roande att läsa och väldigt oroande besserwissertendenser ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man börjar tro att det är ett nick till som han har skaffat den käre ste.........on....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha, jo man kan ju undra, selconien..stevesien..trollbygd Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Gaidin för ditt svar, och några andra...ehhh...vad skall man säga, sågad och kölhalad...för att man frågar nåt som inte verkar stämma..

Det jag ville ha förklaring på var vad det som står i GPS:en egentligen är/betyder och varför inget annat, eftersom det står på GPS:en att min 59DC gör typ över 50 knop vid full gas vilket inte är särskilt troligt med en 115hk...(tror mer på 37 som båtens logg instrument visar)

Men jag kanske har missförstått nåt mer !

Självklart har jag läst i manualen och även på nätet om vad FÖG betyder.

Som jag förstått det är alltså navigatorns fartangivelse fart över grund. Båtens logg visar farten genom vattnet. Verkar vara olika sätt att mäta farten på och kan tydligen skilja sig åt med flera knop om det är strömmande vatten där man kör. Navigatorns knopmätare som visar fart över grund visar verklig fart i förhållande till sjöbottnen.

Kom gärna med mer konkreta förklaringar istället för massa påhopp och skitsnack.

Vi har alla vart nybörjare någongång och inte födda i en båt och kan allt som vissa tursamma..

Ps. Jag håller till i lilla insjön grodhavet...Ds.

Senast ändrad av stallis71 | 02 juli 2009 | 21:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knepigt värre..är absolut inte självklart för mig vad försvenskade förkortningar eventuellt kan heta..

I mitt Svenska! sjökortsprogram är alla sådana beteckningar på engelska:

SOG (Speed Over Ground) = Fart Över Grund = (FÖG)
COG (Course Over Ground) = Kurs Över Grund = (KÖG)
HDG (HeaDinG) = Kompasskurs (att styra) = ingen aning vad det kan antas heta på svenska, (KPK) KomPassKurs ???
DST (Distans) = Distans (avstånd till målet) = ingen aning vad det kan antas heta på svenska, (ATM) AvståndTillMål ???

WPT, XTE, TTG, ETA, vad heter sånt på svensk-plotterska..översätts det ens ??

post-22127-1394235996,3617_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag ville ha förklaring på var vad det som står i GPS:en egentligen är/betyder och varför inget annat, eftersom det står på GPS:en att min 59DC gör typ över 50 knop vid full gas vilket inte är särskilt troligt med en 115hk...(tror mer på 37 som båtens logg instrument visar)

Mja, FÖG betyder ju som sagt Fart Över Grund. GPS'en kan inte visa nåt annat för den har ingen mätare i vattnet. Den visar ALLT över grund, både kurs och fart.
I svenska vatten är i stort sett alltid FÖG  samma värde som Fart Genom Vattnet. Undantag är där det finns strömmar:
Om man t ex åker in i ett sund med 2 knop motström med 36 knop på loggen (fart genom vattnet) så visar GPSen 36-2=34 knop FÖG. Eftersom vattnet fungerar som en rulltrappa bakåt.

Men att skillnaden 50 knop mot 37 knop är inte rimlig. Finns ingenstans i Sverige du har 50-37 = 13 knop medström!

Funderingar;
a) 27 knop = 50 km per timme = 31 miles per timme(mph)
B) 37 knop = 68.5 km per timme = 42,6 miles/h
c) 43,4 knop = 80 km/h = 50 miles/h

Du har troligen  en trycklogg, dvs det går en slang från utombordaren fram till instrumentet? Ingen elektrisk paddelgivare i botten på båten?
En trycklogg har inte speciellt bra noggranhet, medan GPS är i stort sett exakt. Tryckloggen kan nog visa 5-10 knop fel. Möjligen visar din GPS km/h (fall a) eller miles/h (fall c). Jag skulle gissa på fall a) dvs att du åker i 27 knop = 50 km/h.

Min gissning: Kolla att din GPS är inställd på att visa rätt fart, knop, inte km/h. Och en GPS visar som sagt alltid rätt, sålänge den synkar mot satelliter, annars visar det inget alls.

Senast ändrad av Anders_St | 03 juli 2009 | 00:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Anders_St !

Sådana här svar är vad man önskar !

Japp jag har trycklogg från motorn.

Kan kolla GPS:en igen men jag är rätt säker på att det står kn efter siffrorna. (kanske prova att göra factory reset)

Det är lite konstigt för jag hade ungefär samma diff på min förra båt, det var därför jag blev lite nyfiken på att ta reda på varför.

Senast ändrad av stallis71 | 03 juli 2009 | 05:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och det här skrev jag igår eftermiddag:

det verkar som jag har hetsat fram och kört över tillräckligt med människor här inne på forumet ...... nu sticker jag ut på havet och kopplar av. Kommer tillbaka imorgon som en ny och snällare människa/forumsdeltagare.

Havet hjälpte att få tankarna på rätt köl och jag ska försöka att koppla in hjärnan hädanefter innan jag låter fingrarna dansa över tangentbordet! Skäms

Trots allt har jag kvar grundinställningen att man inte ska skaffa båt innan man vet var det innebär att vara på sjön, kan hantera en båt och har skaffat sig åtminstone ett förarbevis.

Jag ber ödmjukast om ursäkt till trådskaparen!

Fredag och solen skiner fortfarande. Det bär av hemåt i e.m. till fiskesamhället i norra Bohuslän där släkten levt i nio generationer och dit båtturisterna nu börjar komma (på gott och ont!). Fiskebåten väntar för några dagars makrilldörjning.

Segla lugnt, behåll vett, sjövett, ödmjukheten (gäller väl mig mest) och se till att ni kan navigera och väjningreglerna! Öppna och läs kursböckerna för att fräscha upp minnet och kunskaperna och ta även med dem ombord som uppslagsböcker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs gärna Buvallits svar, han har lärd sig :-)

Annaras håller jag med dig om att alla skall kunna fråga om allt utan att blir utskälld. Det är ju ett forum och  inte en tenta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...