Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
etxkraz

B20 tändning/förgasar? problem

Rekommendera Poster

Jag har en Solö ruff -54 med Volvo B20 motor. osäker på årsmodell.

Problemet har smugit sig på:

När båten stått i hamn några dagar (vecka) så är den svårstartad, 10-15 startförsök, först med choke, sedan utan. Men den går till slut igång. Misstänker att detta har med bensin tillförsel att göra. Hursomhelst efter detta startar den direkt, inga mer startproblem, när den är varm och även när den senare stått stilla ett dygn så går den igång lätt igen.

Men riktiga problemet är när motorn gått varm, efter ca. 1 timmes färd, så börjar den gå sämre, hårdare gång, och när man gasar på ännu sämre. Väldigt ojämnt och upp över 3500 varv stryps motorn, går riktigt dåligt. Går ner till runt 3000 varv så går den jämnt, men fortfarande hård motor-gång

Det låter lite som att den går på 3 cylindrar. Men jag har kollat genom att ta loss tändkablarna, 1 och 1, och alla cylindrar verkar vara igång.

Jag har bytt tändstift och brytarspetsar, tycker väl att den gick lite bättre efter det, men grundproblemet är fortfarande kvar.

Några ideer? Tändning, Förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är köp en vatten avskiljare t.ex från Hansen Nr #SIE 1878521 det löste mina problem efter en dag körning kunde jag tappa ur ca2dl vatten ur bränslet..

Men båten gick perfekt!!

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gjort det du gjort. vatten i soppan klart tips. vattenavskiljare? Innan jag skulle ge mig på förgasaren/arna skulle jag testa med nya tändkablar. Kolla att fördelarlocket år juste och att kolet i toppen och de fyra stifteni locket inte är för sotade/slitna. Kolla rotorn likaså. Smärgelduka på alla kontaktytor. Annars göra rent förgasarna. Kan vara smuts som måste bort? Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

En sak du kan kolla är kondensatorn.

När min konding blev varm, så blev det mycket skumma fel på motorn.

Misständning, inte tillräcklig gnista, och annat skumt.

Trodde den hade skurit...men så gick den bra igen när den var kall.

Tog en heeel del letande innan jag hittade det felet ;)

Hoppas det löser sig.

Mvh

Bamyl

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips.

Ska kolla upp detta med vattenavskiljare.

Kondingen också förstås. Var slut på mekonomen sist. Vore kanon om det var så enkelt.

Sen blir det renovering av förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...