Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gäst Pepsi

Laxen HT eller Hajen styrpulpet?

Rekommendera Poster

Gäst Håkan Wikström

Tack för informationen, Pepsi! Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst thomas

Jag har en precis likadan hajen men i betydligt bättre skick! Den har en cheva v8 med ett mercruiser drev att den har 4 rutor i hytten, har dock ej den extra rutan vid förarstolen! Jag har funderat på att sälja min men jag vet inte vilken prisklass den ligger i, kanske runt 60 000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bengt Karlstrand

Hej ! Söker efter mera info om Laxen HT som jag tror att jag är stolt ägare till. dock så är det svårt att hitta bilder och teknisk data om den. Så hittade jag hit och då fanns i alla fal lite info. Vänligen om du vet mera (i alla fall enligt andra här) skicka detta till mig på E-post MVH Bengt K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hajen DC21 byggdes av Norrbottens Plastindustri till 1978

Jag lånade formarna, köpte ett fat plast mm och byggde Nattmara under fyra veckor 1979.

Modifierade genom att, med en kraftig midjelist, höja friborden 15 cm mellan skrov och överbyggnad.

Nattmara motoriserades med Volvo Penta 140/280 drev

post-19401-1394234673,9471_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hajen DC21 byggdes av Norrbottens Plastindustri till 1978

Jag lånade formarna, köpte ett fat plast mm och byggde Nattmara under fyra veckor 1979.

Modifierade genom att, med en kraftig midjelist, höja friborden 15 cm mellan skrov och överbyggnad.

Nattmara motoriserades med Volvo Penta 140/280 drev

post-19401-1394234673,998_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte berätta lite om mina egna erfarenheter ang. Laxen HT.

Tycker själv det är en alldeles förträffligt trevlig båt, väldigt bra skrov som tål både stora motorer och mycket sjö! Jag visste inte att båtarna även fanns som hembyggen, gissar att båten jag pratar om är en ur serietillverkningen. Har själv kört båten i fråga med tre motorer, Evinrude 70hk -82, Johnson 70hk -99 samt Evinrude 75hk Ficht -03 och ingen av dem har då kännts otillräcklig på ngt. vis trots att jag läser ovan att det dubbla ska gå galant. Med den senaste motorn gjorde den nästan 35knop enl. GPS med 2 pers. Har sett annonser nu med Laxen HT till helt rätt kurs! Skulle jag köpa en HT kring 5m så vore det en het kandidat. OBS, många lyckas blanda ihop Laxen och Havsrockan i annonsnamnen.. Vissa likheter finns väl men nog tycker jag man ser ganska bra skillnad?

Kort sagt en trevlig, övernattningsbar båt med ett skrov som inte tvekar för lite luftfärder i svallet av finlandsfärjan ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2004-07-27 vid 21:00 skrev Gäst Merc:

Jag har 2 släktingar som lyckats spräcka botten. Båda fick längsgående sprickor, i den ena så vattenfylldes bara ena flyttanken, den andra sjönk i hamn. Att såga upp innerskrovet och plasta ihop båten gick på 10 000. Att försäkra båten kostade då flera tusen per år och det är inte varje år det händer såna saker. Men det beror givetvis på vilken motor man har. Med en Merc 135 så var det bara att glömma.. sikta på nåt billigt 😉

18 år gammal tråd, men.. 

Hur uppstod sprickorna, vet man det? Frysskador, vanskött, gått på grund, felkonstruerad?

Som sagt, 18 år till har passerat. Någon mer som har erfarenhet av spruckna Hajen 6202 gt, eller andra Hajen-båtar för den delen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...