Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gäst Pepsi

Laxen HT eller Hajen styrpulpet?

Rekommendera Poster

Gäst Pepsi

Hejsan. Funderar på om någon vet vart det finns fakta kring dessa båtmodeller: Hajen(styrpulpet) Laxen HT. Tror de ska vara byggda i Luleå. Är lite köpsugen på någon av båtmodellerna. Kanske någon som vet här på forumet. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mag

Hajen är en Ryds som finns med eller utan HT. Så kolla med någon Ryds-åf eller ryds direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gullan

Det finns faktiskt en båt som heter Hajen och det är inte Ryds som gör den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pepsi

Usch då - inga svar. Det verkar vara okända båtmodeller det här! Törs man köpa en så okänd båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Angus

Laxen ht byggdes i Luleå slutet 60 början 70. Efter tillverkningen slutat hyrdes formarna ut till de som ville plasta en egen båt. Jag har en hemmaplastad Laxen själv och kvaliten på den är väl lite si och så.. De klarar rätt stora motorer, och det är ju alltid trevligt! Har 120 hk på min och 150 vore då inga problem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Merc

Jag tror att APC Composite i Luleå har formen till Hajen och bygger på beställning. Snacka med Tord. Jag gissar att du hamnar runt 60´ för båten utan speciell inredning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Merc

En Hajen 6,20 med en 90-120hk snurra är det bästa man kan skaffa sig utan att bli ruinerad. Totalt överlägsen alla andra öppna båtar och går bra i hårt väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pepsi

Hur blir det med CE-märkning på en sån här båt? Försäkringsbolagen har ju höjt ribban kring båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Merc

Köp en eller flera rejäla kättingar istället för att oroa dig om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Laxen HT, byggdes 1971 av Norrbottens plast industri Karlsvik. Längd 5,1 meter, vikt 350 kg, Djupg. 0,4 m, för 0,8 m, akter 0,7 m, midskepp 0,8 max 600 kg belastning. flytkraft vattenfylld 400 kg. Fart vid min 50 hk:24 knop. Gjord för 150 hk. Lång rigg. 100 l inbyggd bränsletank. 2-3 kojer. Standard: lanternor, vindrutetorkare, bränslemätare, knopmätare, kapell, teleflexstyrning, och rutor i härdat glas. Ryds Hajen styrpulpet. Längd 495, bredd 190m. Vikt 320 kg. Max belastning, 6 personer. motor rek. 60 hk. Lång rigg. Ryds industri AB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Ryds Hajen har jag hittat från år 1975 glömde jag att skriva. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad spelar det för roll om båten går mitt itu om man kör på ett berg? :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Merc

Jag har 2 släktingar som lyckats spräcka botten. Båda fick längsgående sprickor, i den ena så vattenfylldes bara ena flyttanken, den andra sjönk i hamn. Att såga upp innerskrovet och plasta ihop båten gick på 10 000. Att försäkra båten kostade då flera tusen per år och det är inte varje år det händer såna saker. Men det beror givetvis på vilken motor man har. Med en Merc 135 så var det bara att glömma.. sikta på nåt billigt ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en broshyr från 89-90-talet om Hajenbåtarna. Men det kanske är enklare om du säger vad du vill veta.. De byggdes i flera modeller och sen på beställning av fiskare och andra sjöbor så alla är inte riktigt likadana.. De fanns i enkelskrov(6201/6801) och dubbelskrov (6202/6802) och med akterruff (A/AT) sen några modeller med targabåge och annat trams. 68 modellen hade en motorkasett baktill liksom. Min optimala är Hajen 6202 GT( 30%) med en Merc 135.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pepsi

Det jag ville veta var om dessa båtar var fakta. Fakta som hjälper mig på vägen mot ett båtköp. Jag har fått mycket fakta om båtarna - och det är jag mycket tacksam för! Det jag vet nu är att jag inte kommer att köpa en Laxen HT för det verkar vara en gammal båt. Däremot verkar Hajen vara en trevlig båt som tillverkas fortfarande och ser ut att passa mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pepsi

Glömde säga att jag kontaktat Tord på APC composite och han ska skicka en broschyr över Hajen båten. Lite oroväckande att läsa att vissa spräckt botten på båten, det är sånt som blir dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pepsi

Merc. Vad är det för båt du har i din profil??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Merc

Det är en Hajen 6202 GT, GT modellen hade lite bredare styrpulpet och en liten soffa till den. På bifogade bilden kan du se lite inredning på en 6802 GT . Skillnaden är akterkassetten och u-soffan baktill, 6202 har en rak soffa baktill. Men jag vet inte om APC bygger dubbleskrovade Hajen nu för tiden.

post-0-1394234286,836_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pepsi

Är du nöjd med båten? Vad har du för rova bak? Funderar skarpt att köpa en Hajen - kanske 2. Bor och lever utanför Sundsvall så v-bottnade skrov är ett måste - och Hajen har väl 24 grader om jag förstått allt rätt. Sitter och harvar i en Uttern 560 AR nu och vill byta upp mig. Skulle Hajen fungera med en ny 60hk 4-taktare eller är det för klent? (Polaris park only.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercury 135. Tror inte det finns en bättre båt i prisklassen, inte i Luleå iallafall. Att hänga på en 90 Mercury kan vara att föredra, då kommer du upp i ca 35knop max. Det går nog med en 60 men det kan vara i underkant om du har mycket folk i båten. Bifogar en bild på en AT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst David F

Vet du eller någon annan något om den båten? Har skaffat en sådan och det är helt omöjligt att hitta info via nätet om den. Det jag vet: Norrbottens plastindustri i Luleå har gjort den. Motorn är en Volvo penta (B20). Se för övrigt bild.

post-0-1394234287,347_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst David F

En till bild

post-0-1394234287,4041_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, det ser ut som att du har en Hajen DC 21.(jag kunde inte öppna pop-up fönstret och se närmare) Men det ser ut att vara Hajenskrovet och som DC utförande, det finns ett antal såna i Luleå men ingen blå vad jag har sett, däremot röda och vita.. De jag har sett har tak och kapell baktill som en HT. Om jag inte minns fel så var det Douglas Larsson som tog skrovet till Sverige från USA på 60-talet kanske, sen gjorde han en form. Ser vi ut att ha samma skrovform kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst David F

Hej! Det är inte helt omöjligt men jag tycker att båten på din bild ser mindre ut. Det kan ju ev vara en synvilla pga överbyggnaden? Finns det någon bättre bild? Jag sökte på Google men hittade ingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Merc

Nej, jag har ingen bättre bild, men jag har nu sett lite närmare på bilderna dina och är säker på att det är ett Hajenskrov med överbyggnad av nått slag. Den bör vara 21fot lång eller typ 6,20 meter som de senare modellerna. Båten på bilden är en 6,20 med Merc 135.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst David F

Tack för svaret! Skall göra ett försök att hitta mer info om min båt tänkte jag. Lite svårt att hitta bra vägar bara, vart man skall vända sig och så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Philip Svensson

Hej jag har en Ryds Hajen Sport med en inombodare (B20 med volvo PZ drev) har inte varit i sjön på 3 år nu. Nu är det så att en kille vill köpa den men jag vet inte om jag ska sälja den vekar vara ganska ovanlig! Jag skulle vilja ha lite info om båten om någon vet nått om dom och vad jag skulle kunna begära för den!! Den är inte så fin i skicket.. MVH/Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pepsi

Ganska otroligt att jag inte fått någon broschyr av APC - ännu. Jag har mailat dem 2 gånger om vart broschyren tagit vägen. Kanske vill man inte sälja någon båt. Mailade dem 22 Juli och 5:e aug.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan Wikström

Jag har nyligen köpt en Laxen HT i bedrövligt skick. Jag ser det lite som terapi att pyssla med den under den kommande vintern. Är det någon som har bra koll på Laxen-båtarna? Jag har ingen koll alls egentligen, har bara hittat den här diskussionen och en endaste bild på nätet. :-( Jag skulle i varje fall gärna ha fakta om båttypen. Håkan

post-0-1394234295,3511_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pepsi

Den här förklaringen har jag fått från APC Composit som tillverkar stora systern hajen. Laxen tillverkas inte längre. Kort om historien: Laxen började byggas på 60-talet i Luleå under Kalle Wahlgrens ledning, den sålde bra och en dag sa han till en anställd att göra en båt som var 1 meter längre, det blev Hajen som byggdes som HT-båt med aqua-drev, den gjordes 78 eller 79 båtar tills oljekrisen kom på sjuttio-talet och marknaden försvann. I slutet på åttiotalet tog APC upp produktionen av Hajen såsom dels styrpulpet båt och dels med akterruff. Om du snackar med Merc här på forumet kan du få mer fakta kring båten, han är duktig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...