Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
real_hightech

old Mercury VS Optimax och Ryds 510 GTI

Rekommendera Poster

Har varit och tittat på en ny Ryds 510 GTI med 75 hp Mercury Optimax. Är det stor skillnad mellan motorerna om man t.ex. skulle köpa en begagnad från 2006. Alltså en vanlig Mercury 75 hp 2 takt.

Priset skiljer ju sig inte så jättemycket mellan ny och begagnat men förbrukningen och bullernivån är väll så pass mycket bättre.. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet ?

Skulle även vilja ha lite synpunkter på Rydsen ? har kikat runt på bl.a Yamarin, Finnmaster fast fom har inga bra ligga och sola ytor. Känns även som det är ont om sitplatser i fören på dessa modeller.

Tycker själv att Rydsen är snyggare, sportigare och verkar mer välgenomtänkt men jag har säker missat något.. Please kom med lite nya infallsvinklar så jag inte köper fel båt :)

Thanks!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft 3 st ryds.Den sisita var en 568 gti med 90 optimax.Lika bra att jag säger det direkt att jag aldrig kommer att köpa en ny ryds mer,möjligtvis en liten plast eka att fiska i men absolut inga större

Vad jag anser så har ryds en fördel och att det är att de går bra i sjön,de är snygga att se på,men du sitter på en vanlig bänk som dessutom ligger väldigt nära motorn så det är ganska hög ljudnivå.

vidare så är väl inte kvaliten den bästa.skrammlande luckor förvaringsutrymmrn som läcker in vatten.gelcoatproblem som tex luftbubblor som spricker osv.Många som har gti modellerna kan säkert hålla med.

Kvaliteten på Yamarin ,Bella finnmaster tycker jag har en helt annan klass än Ryds men du ju får vad du betalar för.

Vanlig mercury vs optimax ja där tror jag de flesta är överens om att skillnaden är himmelsk stor med fördel optimax som har tyst billig gång,den är så gott som rökfri samt är rapp och pigg i gången.

Mitt råd köp gärna en båt med optimax men lägg till någon krona och strunta i rydsen,tyvärr säger jag för Rydsen är en trevlig båt men de har fortfarande så pass många kvalitetsbrister så det är ej värt det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men har inte Ryds ryckt upp sig rejält på senare år vad gäller kvaliteten?
Problem med gelcoaten har jag hört talas om men vacuminjiceringen om den utförs korrekt skall ju ge jämn bra kvalitet dessutom lätta skrov och starka.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det verkar vara problem vid just vaccum injekt.Vad jag vet så är det ganska många båtar med gelcoatsläpp.

Nu när jag åker Bella så det första jag tänkte på att oj vad tyst det är inget skrammel, ingen dörr som åker upp fast den nyss blev låst osv.

Senast ändrad av bodpat | 24 juni 2009 | 12:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...