Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
tebo

Säkringer brinner i tändningsläge? Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Evinrude 60HK -1996 års modell.

Det som har hänt är att jag var ute och åkte så låg pluspolen och vibrerade vilket gjorde att säkringen under motorkåpan gick. Jag trodde det bara var och byta men icke. Så fort jag slår på tändningen i läge I så kommer ingen ljudsignal som det alltid gjort utan säkringen brinner efter några sekunder.

Säkringen är på 20A

När säkringen gått så fungerar ingenting, inte tilt inget.

Jag har testat o koppla bort likriktaren, eftersom den ofta går sönder när plus inte ligger på, men säkringen går ändå.

Jag har kopplat bort all el från motorn(3st kontakter med 3-6 kablar i varje) förutom plus och minus, alltså alla reglage, mätare osv e bort kopplat och har sedan tjuvkopplat den och då går motorn igång och inget fel verkar uppstå utan den går bra. säkringen går inte häller. Vilket som jag förstod så borde det inte vara ngt fel på motorn eller elen i den... eller?

Sen kopplar jag in de kontakter som jag kopplat ur för att se när den dummar sig och då kommer jag så långt att alla kablar e inkopplade förutom den kontakten med 6 kablar som kommer från tändningslåset men när den åker i så och stänger motorn av sig. Precis som om jag vridit nycken till läge O.

Kan det vara kortslutning i tändningslåset?

Jag har hört att när man stänger av en båtmotor bryter man inte tändningen som man gör på en bilmotor utan man kortsluter tändningen genom att man jordar tändningen.... eller?

Har någon nån bra Idé?

Båten ligger i och jag hann inte åka mer än 1 timme..... :-(

Tacksam för all hjälp.

Mvh Tebo



Senast ändrad av tebo | 24 juni 2009 | 00:02



Senast ändrad av tebo | 24 juni 2009 | 00:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att motorn stängs av genom att att sluta en ledning från tändboxen mot jord.Tändningen är inte direkt sammankopplad med 12V-systemet på annat sätt än via jord.

Tändningslåset har ofta en kontakt som kan användas för att ge 12 V matning till instrument, varvräknare, bränslemätare, etc men också varningssystemet i motorn. Fram till tändningslåset finns därför jord (minus), stopp ledningen till tändboxen, en 12 V matning från batteri, (sannolikt via den säkring som brinner av i motorn) och en utgång till de grejor som nämns ovan. Visst kan man tänka sig att det är fel inne i själva låset, med du skulle på samma fenomen om det var kortis i varningsystemet eller vid varvräknaren t.ex..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

korttslutningskretsen svart/gul kabel,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Som ny medlem blir jag översakad. vilka snabba svar, Tack!

Fårgan e då vad kan jag göra i felsökningen för att fortsätta letandet på den felande länken?

Ska jag koppla bort varvräknarinstrumentet kanske o se om säkringen går....?

Vad händer igentligen i läge I när man vrider på nyckeln?

 

Hoppas den e igång snart. Har precis också fått en bättre båtplats än tidigare som jag drömt om...

 

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du ej t,nyckeln i tändningsläge så har du ingen gnista,du kan ju prova o koppla bort varvräknaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men jag tror att du har fel på tändninglåset,byt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Idag var jag nere vid båten och prövade och koppla ur varvräknaren och då gick inte säkringen och motorn gick att starta precis som vanligt....

Jag har fått tips om att det borde vara likriktaren som e trasig då när felet uppstod så gick varvräknaren upp och ner som en galen mätare under gång.... Vad tror ni om det och hur kan man mäta om den e trasig?

 

Mvh Tebo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nr 63 den kan du ohm mäta mellan röd o gul kontakt men inte mellan gul o röd alltså kontakt åt ena hållet men inte det andra ,så mäter man de övriga också gul o grå gul eller gul blå ,o sedan mot jord också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.... ifall man aldrig hållt på med båtmotorer och häller inte så mycket med el.... vad betyder Ohm-mäta? och har du en ngt längre och mer utförlig förklaring av att mäta likriktaren?

 

Tack igen!

 

Mvh Tebo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det bästa är nog att du demonterar likriktaren från motorn o åker till någon som kan mäta upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu har vi nog konstaterat att tändningslåset inte är trasigt. Vi kopplade bort all el fram till motorn ex plus och minus, tjuvstartade motorn med tändningen i läge I. Den startade snällt och sen kopplade jag in tändningskablaget och säkringen hel fortfarande.

Sen kopplade jag in tilten och säkringen fortfarande hel.

Sen kopplade jag in varvräknaren och då gick säkringen men motorn fortsatte gå.

Därför tror vi nu att tändningslåset är helt.

 

Däremot har vi också mätt batteriet. Utan något igång så hade vi 12.36V ström från batteriet och när vi startade motorn så fick vi utslag på 12.7. När man varvade lite så fick vi upp den i som max i 13.34V. Är likriktaren trasig då?

En kille på ett varv sa att om varvräknaren har legat och hoppat upp och ner så tyder deft på att likriktaren har skickat felaktig ström till varvräknaren och slår ut den så hans dom var att byta likriktaren och varvräknaren..... Dyrt.... :-(

 

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja en sak är då klar du har kortis i varvräknaren,sedan vad som har orsakat detta är stor risk att det är likriktaren. SURT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordna fram ett instrument som kan mäta resistans, Betecknas R eller Ohm.

Finns att köpa på Clas i sjön för någom hundring. Svart mätledning till COM eller - (minus)

Röd till den andra.

http://www.it.kau.se/ee/utbildning/kurser/ELGB02/Labbar/Lab2_Likriktaren.pdf

se fig 5.

Ställ in instrumentet på R eller ohm, Välj gärna något av de lägre mätområdena om det finns flera.

Pilarna i figuren är sk. dioder. De skall leda (lågt ohm) när den röda ledningen ansluts till pilen botten och den svarta till pilens topp, med tvärstrecket. Skifta svart och röd så skall de inte leda (högt ohm).

Till höger i figuren finns en trafo den motsvarar spolen under svänghjulet som levererar växelström. Vänstra spetsen i den fyrkantiga diodbryggan är minus, som är ansluten till jord ev. måste bort ta bort bryggan för att komma åt denna, då eden kan vara anslutenn till gods via en skruv i mitten av bryggan. Högra spetsen är plus.

Nu tycker jag iofs att du redan hittat problemet iom att det funkar om varvräknaren kopplas bort. Jag ser därför ingena anledning att misstänka likriktarbrygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Tack för bra och snabba svar.

Jo varvräknaren e nog körd. kan man laga sånt? har en farbror som e duktig på kretskort o sånt....

Antagligen borde det ju vara likriktaren som slagit ut varvräknaren i alla fall enligt ett varv här bredvid. Att byta varvräknaren utan att byta orsaken till att den gått sönder känns otryckt ifall den går sönder igen.... Den verkar ju inte gratis.

Läste på ett forum att när motorn e igång så ska batteriet visa mellan 14V och 14.4V för att likriktaren ska fungera, mindre då e den trasig. E det så eller klarar en likriktare av att ladda ett batteri om den ger 12.7V i tomgångsläge när batteriet utan motor igång visar 12.36 eller e det kanske när man kör som den laddar mest? När ska man mäta tomgång eller i fart....

Min laddar som sagt med högre varv(fortfarande på tomgång med handgasreglaget) 13.7V som mest.

Vågar man köpa en ny varvräknare utan att byta likriktare eller ngt annat?

Var hittar man bra priser på dessa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att se ett orsakssamband som gör att en trasig likriktare tar varvräknaren med sig. Utan att gå allt för djupt in i teorin kring varför, så kan man betänka att batteriet fungerar som en mycket effektiv utjämnare av spänningsfluktationer. Men mät gärna upp enligt ovan.  Kanske kan farbrodern hjälpa till.

De 14-14.4 V under de förhållanden du skriver om ovan gäller för bilgeneratorer som ju har reglerad magnetisering. Det är inte som du skriver att likriktaren kräver denna spänning för att fungera. De kiseldioder som sitter i denna funkar bra redan från ca 1 V. En svänghjulsgenerator som sitter i din motor är normalt inte dimensionerad för att lämna 14 V vid tomgång. 12.7 V är nog inte onormalt.  Om du har liten eller ingen belastning och fulladdat batteri, så bör spänningen nå minst 13.8 V  efter 15 min vid 4000 v/min eller mer. Jag har inga exakta siffror, men intuitivt borde detta gälla.

Vad gäller varvräknaren, så kan du ha tur med att felet är enkelt att hitta. Det måste vara generalkortis någonstans för att bränna en 20A säkring.

Om motorn saknar regulator, vilket jag tror så kan du ersätta den med en standard likriktarbrygga. Finns på t.ex. Elfa och jag tror också  åtminstonne någon av Clas i sjön, Kjell % Co, Teknikmagasinet.  Sikta på en som tål 35 A, spänningståligheten är oväsentlig, 800 V är alltså inte bättre än t.ex. 100 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag plockat ner varvräknaren och öppnat den och minsan en diod(motstånd) hade gått. plus in som enligt dioden inte ska gå tillbaka hade gått sönder vilket betyder att den skickade ström åt fel håll.... antagligen varför säkringen går hela tiden. Denna Diod har jag löts bort och ska ersättas med en ny. Kostar 6.8kr att köpa plus moms. STORA pengar :-) Om det e det enda felet så känns det skönt att slippa hitta ny varvräknare.

FRÅGAN KVARSTÅR DOCK: VARFÖR GICK DEN SÖNDER FRÅN FÖRSTA BÖRJAN?

Är det likriktaren som har spökat en kort stund och brännt den men inte sig själv... kanske, vad tror ni. Ska bli spännande att sätta dit dioden och hoppas på lösning.

Frågan e också vågar man sätta dit den o testa? Eller ska man felsöka mera innan man vågar så inte dioden går sönder igen???

 

Tack igen alla! Grymt! Snart e jag nog ute på havet igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste lite noggrannare. Med tanke på att pluspolen itne var ansluten så faller teorin om att batteriet utjämnar spänningen. Men om laddningstestet ovan funkar så ser jag inte att en normalt fungerande varvräknare skall kunna skadas OM batteriet är korrekt anslutet. Dioden du nämner kan vara ett skydd mot felpolarisering. Den borde då bara kunna gå sönder om du ansluter batteriet felaktigt, men detta skall normalt inte kunna skada likriktaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får du inte kontakt på pluspolen pajar du likriktaren samma sak om du har en huvudströmbrytare o bryter den med motorn i gång så pajar du den ,bytte en på en mercury förra veckan de hade kommit åt huvudströmbrytaren under gång .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu tog jag och öppnade varvräknaren och bytte dioden och har nu prövat den i båten och allt fungerar som innan!!!!! SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

Det jag ska testa i morgon är om den laddar som den ska när jag e ute och kör med båten i marshfart...

 

Tack igen för alla grymma idéer och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...