Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gurgel

Missljud i motor och ojämngång

Rekommendera Poster

Jag var ute på en tur med båten idag och när jag gjorde en u-sväng började båten vibrera och låta nåt i form med VOVOVOVO från motorn.

Efter detta gick båten väldigt ojämt och dog till å från i bryggfart.
När motorn dog lät det som om den körde fast. Ungefär som när man kör en gräsklippare på en stor trädrot. Höjde motorn så gick den något bättre.

Jag hade svårigheter starta om motorn men drog jag gasreglaget fram & tillbaka ett par ggr så gick det.

Nu har jag läst igenom forumet här och första symptomet låter som det skulle vara fel på drivknuten eller stödlagret. Men går det ihop med de andra två ?

Motorn är en Mercruiser 4.3 med Alpha one drev

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att ingen har någon idé om detta. Ett långskott:

Låter nästan som det har något med bränsletillförseln att göra. Baserar detta på att den är svårstartad.

Problemet började då du svängde, kan vara så att det legat något i bensintanken som flyttat sig till insuget av bränslet i tanken.

Kolla ditt bränslefilter alternativt tanken om det är möjligt. Var försitkigt då du grejar med bränslerelaterade aaker.

Lycka till!

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset,

Jag är lite inne på bränslefel med iom den ojämna gången.

Men när man försöker starta går inte ens startmotorn igång utan det klickar. Men det släpper om jag ruckar runt på gasreglaget. Känns mer som motorn fastnat och startmotorn inte orkar dra runt den.

Det där VOVOVO-ljudet finns kvar även när jag kör vanligt.
Stänger man av motorn så kan man höra hur ljudet avtar i hastighet innan det stannar helt.
Ungefär som om något i motorn går imot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara drivaxeln mellan motor och drev. Eftersom felet uppkom när du svängde rejält.

Den snurrar ju även om du inte har någon växel i. Prova att vrida på ratten när den inte vill starta. Så att drevet pekar rakt bakåt och att tilten ligger i mittläge. Förändras missljudet om du vrider på ratt och ändrar tilt när motorn går, så tror jag mer på att du har fel på drivaxeln.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...