Gholam 0 Postad 23 Juni , 2009 Då var det dags för jungfruturen, dvs första turen där jag är skeppare. Och det blev en 7meters motorbåt. Har ni några tips på saker jag borde tänka på? Saker man inte lär sig genom att ta förarbevis/kustskepparn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Juni , 2009 Näh. Ta med sjökortet. Ta det lugnt och håll koll på var du är. Ta svallvågor med fören först. Glöm inte att ta med fika, åk och njut av din nya båt! Har du förarbevis så kan du det väsentligaste. Resten, hur just din båt bär sig åt, var din favoritvik ligger etc, lär man sig av erfarenheten. Senast ändrad av Anders_St | 23 juni 2009 | 14:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Juni , 2009 Om du redan har förarbevis och skepparexampen så är det jag skriver nedan redan självklart men om inte: Gå med i Sjöassistans eller Sjöräddningssällskapet, då kan du få hjälp om det blir stopp ute på sjön. Speciellt om du har en äldre båt där saker till sin natur har en tendens att förr el senare gå sönder. Paddlar, kompass, papperssjökort, flyvästar till alla ombord, nödraketer el motsvarande. Lite verktyg som passar till enkla meck med motorn. Extra generatorrem kanske bra ha med sig om du har inombordare. Extra uppsättning tändstift om du har bensinare. Reserv bensin- el dieseldunk bra att ha med. Ta med nån båtkunnig och sjövan kompis i början. Ha med manuell länspump i båten om det inte redan finns. Lite öskar. Livboj. Livlina. Vass rostfri kniv. Läs in dig på motorns handhavande och elementärt hur den funkar och hur man kollar olika saker som oljenivå osv. Batteriet fungerande och fulladdat. Kolla alla skrovgenomföringar och kranar fungerar utan problem. Kanske låter som att det kan gå illa men det är bara bra att vara förberedd ifall att. Finns annat som kan vara bra att ha med i båten också men det får andra fylla på med. Tar du det bara lungt i början och har sinnena öppna och lär av andra samt ffrågar när du är osäker el inte vet så kommer det nog att gå jättebra i sommar. Lycka till och hoppas du får många fina turer på sjön i sommar. /Bo Senast ändrad av bossee | 23 juni 2009 | 14:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser