Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
popey7

Vattentryck

Rekommendera Poster

Har en AQ 140. Den trycker ut vatten genom sjövattenlocket. Alltså där silen sitter. Är det kyllimpan som är trasig? Eller topplockspackningen? Blir lite för varm vid höga varv. Går för övrigat kanonbra. Inget vatten i oljan, startar och går jämt och fint.

Utter 690

Senast ändrad av popey7 | 23 juni 2009 | 14:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på att limpan rostat ihop och att kylvattnet inte kommer ut. Där av sämre vattenflöde genom motorn. Ta av kummi muffel mellan limpan och avgasröret på drevet och kolla om utblåshålen är tillräckligt stora.

Locket är en ganska snillrik konstruktion. Precis under locket ligger en plåt som skall kunna röra sig mot locket. Detta brukar ingen veta om och denna brukar ofta rosta fast. Om detta fungerar kan man dra åt locket och det blir ett hårt tryck på packningen som gör att det blir tätt.

Se till att lägga fett mellan plåten och locket, då fungerar det bättre.

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl så helt enkelt att sjövattenfiltrets lock läcker, pumpen sitter väl efter filtret, så något tryck tror jag inte är orsaken till ditt läckage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm. En bild med pil mer exakt var det läcker?

Sjövattenlocket, menar du det svarta plastlocket över sjävattenfiltret? Går ju i så fall enkelt att byta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, just det locket som sitter över filtret. På min är det ett smårostigt plåtlock med en torr gummipackning. Kanske idé att byta det. Men ska det verkligen vattnet stå under tryck där?

J

Senast ändrad av popey7 | 23 juni 2009 | 17:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det sitter en pump (impeller) under som trycket vattnet genom motorn. Inget dundertryck, men med en dålig packning så kan det nog sippra ut lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat att köra utan lock för att kolla trycket. Det är inte en fontän precis, mera ett stillsamt bubblande som gör att vattnet rinner över.

J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju lysande att ha två trådar om samma ämne. Jag hade inte läst denna när jag svarade på den förra.

Det skall flöda över när du kör utan lock.  Som sagt i tidigare svar så sitter pumpen precis innan och det är lättare att rinna över här än att gå via värmeväxlaren, oljekylaren och limpan ut med avgaserna.  Locket är i stål med en packning och behöver bytas när piggarna som håller det på plats är slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...