Canixys 0 Postad 23 Juni , 2009 Hej! Har en selco 4m sportbåt. Har satt ditt en 70hk evinrude -85 lång rigg och höjt aktern bak, så att kavitationsplattan sitter i linje med botten på båten. Tycker det är ingen fart på motorn om man jämnför med 35hk evinrude -80 (kort rigg). Känns som det går lika fort eller kanske någon knop mer. För ser man på andra båtägare som har 50-70hk på sina småbåtar så ser det ut som det går undan. hittar inget fel på motorn, går bra för övrigt. finns det några tips på vad man kan justera för att få högre topphastighet? mvh Canixys Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 23 Juni , 2009 Hej, om det inte är fel på motorn kan propellern ha för liten stigning på, dvs varvar lätt till max varv, eller för stor stigning så att den inte orkar varva. Rätt stigning och diameter är viktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 23 Juni , 2009 ok ska kolla upp vad jag har för stigning på min propeller. Tänkte på det om jag skulle köpa en 50-60hk kort rigg som båten igentligen är byggd för, om det kommer bli bättre eller vad har ni för erfarenheter om detta!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 23 Juni , 2009 Saknar du acceleration eller fart eller båda? Min Evinrude 70hk från -79 är lite seg upp men ger bra fart när den planar ut. En 70hk:are på en 4m båt borde ju gå undan, min båt är en HT 5,10 lång. Upplever annars motorn som trevlig jämfört med ex. en gammal Merc. Relativt bränslesnål och tystgående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 24 Juni , 2009 Motorn är seg i början, men ökar motorvarvet undan för undan. Går bra när båten planar ut. Kan vara så att jag har för mycket packning i båten. Och kanske även propeller. Det sitter en 13-1/4x17 propeller på motorn. Vad är originalpropeller på evinrude 70hk -85? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 24 Juni , 2009 Är inte helt hundra men vill minnas att jag har samma propp, kan kolla... Min motor är också seg i början, har även pratat med andra ägare av motortypen som har samma upplevelse. Har själv funderat lite på en mindre propp för att eventuellt kunna dra skidor, men har inte inskaffat någon ännu. Är som sagt ändå ganska nöjd med motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 25 Juni , 2009 Hade en evinrude 35hk -80 på båten förra sommaren, och den var klipp i den. Men när vi blev 4 personer i båten så orkade motorn inte att få upp farten så att båten planar ut. Därför införskaffade jag denna 70hk i hopp om att både få upp farten lite men just att den ska orka plana ut båten. Ska se om jag kan få tag på en tryckloggsgivare till knopmätaren. För jag tycker inte att det känns som den går fortare än min 35hk. Vore intressant och byta propeller, finns det några skit märken man ska akta sig för när det gäller de som tillverkar propellrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 25 Juni , 2009 Ok. även om min motor är seg så finns det ork i den, upplever jag. Vi har varit fyra vuxna och två barn i båten och ändå planade den ut, även om det tog ytterligare lite längre tid än normalt. (Min båt är ju då också mycket större, båt vikt ca 500kg.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Juni , 2009 Är du själv i båten eller är ni flera...? Du skrev att du hade mycket packning.. väger kanske mycket? Det i förhållande till en liten båt som inte har så mycket flytkraft gör att motorn får jobba mycket för att få upp båten ur vattnet. Min båt är 4,80 meter och går kanon med 4-5 personer i, men kommer en 6:e i så vägrar den att plana. Motorn orkar inte dra upp båten ur vattnet. Hade jag haft en längre/bredare båt hade detta kanske varit möjligt.. När det gäller farten så bör du komma upp i runt 30 knop, troligtvis strax över. Min gör 32 knop med (har jag för mig) samma propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 26 Juni , 2009 Lastade ur 25kg igår och den planar ut lite fortare. Har beställt en ny tryckloggsgivare till knopmätaren. Så får vi se hur många knop den gör. Är det någon som vet hur man kopplar in varmätare till evinrude 2-taktsmotorer? (gärna med schema). Vill gärna kolla motorvarvet vid full gaspådrag, så att den ger 5000 varv vid full gaspådrag. går det att bygga om en bilvarvmätare som är avsätt för 4-cylindrig bilmotor till 3 cylindrig båtmotor, eller måste man skaffa en mätare avsätt för båtmotorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 26 Juni , 2009 Mindre båt mindre flytkraft.. då gäller det att minska vikten för att få fart på båten. Är också intresserad av hur man installerar en varvräknare till min Johnsson som är i princip samma motor som din.. Har en varvräknare som sitter i instrumentpanelen men som inte är inkopplad. Kollade lite förra året men la det på hyllan, då jag hade andra projekt på gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 26 Juni , 2009 Jag hittade en bra ritning på var man kopplar in varvräknare. Man ska givetvis alltid kontrollera att färgerna på kablarna går rätt. Så enligt bilden ska man koppla in på följande sätt: Grå kabel = Pulse kabel från varvräknarenLila kabel = Plus kabeln till varvräknaren Svart = jord/minus från varvräknaren I motorn verkar det som att den grå kabeln går ihop med gulgrå kabel som går mellan statorn och likriktaren (enligt elschemat i rep. boken). Nu har jag en evinrude 70hk från -85 ifall det är någon som inte orkat läsa hela inlägget. Så färgerna kanske inte riktigt stämmer överens på eran motor. Fundera på och köpa en digital varräknare på biltema. Står att den är för fordon med 2, 3, 4, 5, 6, och 8 cylindrar. Det bör ju gå med en sådan tycker man!?! Men har ni andra synpunkter så dela gärna med er. För övrigt ska ni alla ha tack för responsen, jag uppdatera inlägget om någon dag då jag hunnit åka mer med båten. Senast ändrad av Canixys | 26 juni 2009 | 21:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 27 Juni , 2009 Var ute en sväng idag och kopplade in knopmätaren och fick upp båten i svindlande 18 knop . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 27 Juni , 2009 har en johnson 70hp 83a dvs exakt likadan som din motor på en 4m jofa dvs nästan lika båtar även min upphöjd i dagsläget 16cm hadde den 14cm upphöjd förut ska tillbaka dit igen då ja förlorar fäste går 32kn men är otroligt rapp upp på toppvarv gasar ja för fort ligger man nog på rygg ganska omgående! där har du lite riktlinjer vad den bör prestera iaf.... har haft planer på kraftigare stigning på min propp men har nu insett att man inte bör åka fortare än 32kn i en 4m båt haha.... är på jakt efter en mellan 4 och 5 meter nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 27 Juni , 2009 Låter inte riktigt bra, ta ett komp-prov(om du inte redan gjort det). Har kollat min propp och jag har samma sifror på den, ska vara org. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 27 Juni , 2009 Komp-prov är gjort och är felfritt. Men kan motorn gå jämt trots att en cylinder av tre inte tänder som den ska eller inte alls? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 27 Juni , 2009 Vad har du för dimension på proppellern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 27 Juni , 2009 Borde märkas om den inte går på alla cylindrar, men du verkar ju ha ett stort effekt tapp. Jag gissar att även min båt gör runt 30 knop på maxfart... Har du gnista på alla tändstift? Kollat så att fullt gas-utslag på reglaget verkligen ger fullt öppet spjäll på förgasarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hunden 0 Postad 27 Juni , 2009 låter konstigt att du inte får upp båten i nån fart, ja har en johnson 70hk på min örnvik 550 och den gör den 25 knop med 6 pers i båten. och då väger båten 500kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 28 Juni , 2009 har inte orkat kolla! har lixom lagt planerna på hyllan att öka fart på denna båt då jag är på jakt efter en lite längre båt!!! då bär det iväg till närmaste proppförsäljare för att prova ut det bästa propp för min motor och båt! men enligt tidigare motorägare är det std propp som motorn levererades med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 30 Juni , 2009 Kollade förgasarna igår, om det fanns bränsle i kopparna, i den mittersta förgasaren var snustorr så jag plockade ner den i molekyler och rengjorde. Trots att förra ägaren hade rengjort alla förgasare så satt det lite skit kvar. Var uppe i 27 knop idag och hade lite mer att ge på handtaget men han inte testa mer innan motorn började misstända och tappade ork. Kollade då tändstiftena och de är lite slitna så även kablarna så jag köper nytt imorrn. Så hoppas jag sedan att det inte är något mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 30 Juni , 2009 Jag hade en 70:a på min Flipper 570 -76:a. Den gjorde 33 knop på topp med två personer och vattenskidåkning var inga problem. Problemet för dig borde vara att båten överplanar med så stor motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bahama16 0 Postad 30 Juni , 2009 Hej. Jag har en bahama 16 = 4.80 lång med men mercury 70hk som gör 35 knop med lätthet! Köp en propuls propeller så kan du prova lite olika stigningar utan att köpa en massa oilika propellrar. Prova också med olika tiltningar på motorn. ///Jeppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 1 Juli , 2009 har hört och läst att propuls inte är något att ha. Ska som sagt tidigare köpa nya tändstift och tändstiftskablar idag, återkommer senare med resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bahama16 0 Postad 1 Juli , 2009 jag kör själv med en propulse och är helnöjd.. några av mina kompisar kör också med propulse och nöjd //Jeppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Canixys 0 Postad 17 Juli , 2009 Hej alla! Nu äntligen har jag fått motorn att gå på full fart. Jag fick göra flera saker för att få det att fungera. Byta alla tändspolarna tändkablar, nya tändstift, Powerpack och sist men inte minst rengöring av alla förgasare. Så nu kommer jag upp i en 30-32 knop minst. Trägen vinner som man säger. Men ni ska ha tack alla för era tips. med vänliga hälsningar Canixys Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_VP250 0 Postad 20 Juli , 2009 Har en Cresent 4,20 med en 25hk och gör 22knop, men är på väg att byta till 40hk. Så dina 18kn var inte mycket, skönt att du har fått ordning på den =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser