Lanzar 0 Postad 19 Juli , 2004 Det lilla röret vid sidan på motorn där det i vanliga fall brukar komma ut vatten var igensatt när jag kollade häromdagen. Gick ut med en lina likt den som sitter på en torkvinda och tryckte in den några gånger i röret. Ut kommer en grön brun gul geggamojja som luktar rent jävulskt! Igång med motorn, nu så tänkte jag att motorn fixar säkert resten! HA! Kul! Kom lite lite lite grann vatten/gegga! Mest gegga... Kommer inte åt mer med tråden från änden på slangen iafl, hur gör jag för att rensa ut resten av skiten? Trångt som bara den där slangen sitter fast i motorn. Impellern är inte mer än max två år gammal. Fungerade finfint med bra stråle för ca två månader sedan. Motorn är en Mercury 50 hp, från skiftet 70-80-tal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 20 Juli , 2004 Det kan vara packboxen som läcker mellan växelhuset och riggen. Då blandas kylvattnet och växelhusoljan. Öppna skruven där du fyller på oljan och tappa ur lite, är oljan vitaktig så får du in vatten i växelhuset. Försök att rensa kylkanalerna genom att tappa ur all växelhusolja och köra motorn med en spolmuff eller i en tunna(lägg inte i växeln!). Känn på blocket på motorn så att den inte går varm och försök att peta i slangen till det kommer rent vatten. Får du trots detta inte ur skiten så måste du nog plocka ner blocket för att komma åt kylkanalerna. När du har loss blocket så vänder du det och sprutar in vatten i det ingående hålet. Om/när du byter packboxen så kolla på impellern så att den inte tagit stryk av att ha pumpat olja istället för vatten. Packboxen sitter på drivaxelns nedre del precis omanför växelhuset(under impellern). Lycka till! Jag hade exakt samma problem med en Evinrude får en månad sedan. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 20 Juli , 2004 Måste det komma mycket vatten då? E det inte bara för att kolla att kylsystemet funkar? Det riktiga kylvattnet kommer väl ut i et annat hål. :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 524 Postad 20 Juli , 2004 Hade samma strul med en 20HK från samma period. Tror det mest var saltavlagringar som bildade proppen. Det visade sig att själva utloppet var trängre än slangen som ledde till det och att det vid utloppet bildades en propp. Jag löste det genom att ta loss slangen från det nedre fästet och låte det spruta ut vid sidan om motorn utan att gå igenom det lilla hålet en stund. Samtidigt tog jag en bit ståltråd och rensade hålet. Ibland behövde detta göras en gång i veckan ibland två gånger per säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 20 Juli , 2004 Nu är det fixat! Läste svaren jag fick och konstaterade att det kunde ju inte vara det med oljan iafl. Ingen olja i världen luktar illa blandat med vatten! (dessutom hade den ju åkt ut med vattnet, inte fastnat i kanalerna). Antar att det har krypit in något djur i slangen eller så var det några alger/växter. Det måste vara något sådant för att kunna lukta illa! Blåste tillbaka skiten med tryckluft, på med spolmuffen och igång med motorn. Ut for all äcklig gegga och nu är det fin stråle igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 20 Juli , 2004 Gott att det fixade sig! Vattnet åker ut med avgaserna i dom övre protarna vid tomgång. När du sedan kör åker det, på dom flesta utombordare, ut genom propellernavet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser