Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Stoffe79

Vatten i akterspegeln?

Rekommendera Poster

Hej.  idag när jag skulle montera mitt ekolod i akterspegel så var jag tvungen att borra 2 små hål där.  Jag märkte då att det var fuktigt där inne.  Var inte så att det rann ut, men petade jag med borren mycket där så blev den blöt.  Det verkar som att det var nån form av skum i mellan glasfibret för det kom ut nån konstig massa.  Vad kan man göra åt det här, hur får man bort fukten?  Är det bara tuta och köra eller?  Blev lite orolig.

Det här är på en tollare 900 concorde, så det är ju inte så att man byter akterspegel lixom.  hehe

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joooo... tyvärr är det nog så att du bör byta ut plyfan i akterspegeln, har du fukt i den så kommer plyfan att ruttna med tiden och då har du inte någon hållfasthet kvar att tala om i akterspegeln.

Ett tydligt tecken på detta brukar vara att du kan dra åt bultarna till skölden mer och mer och ibland även då höra ett krasande ljud när akterspegeln pressas ihop.

Min systerson har en concorde och han bytte plyfan innifrån på sin båt, ett skitgöra men fullt genomförbart.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja veta hur det där går till?  Alltså du är helt säker på att det är en plyfa skiva i den?  Jag såg inget spår av trä där,  kan ju iof vara att det ruttnat bort  Rynkar   Trodde först den varit fylld med nån typ av foam eller vad det heter.  Kan man inte bara ta nån form av epoxy blandning och fylla hela akterspegeln typ?   hehe

Vad skulle en sån här operation kosta om man lämnade in båten?   Jag kommer köra såhär den här sommaren och försöka åtgärda det vid upptagningen förhoppningsvis.

Sen skulle jag vilja veta varför alla envisas med att lägga in trä i akterspegeln då det bara är en tidsfråga innan det kommer in fukt!  Varför kan man inte plasta rakt igenom, så är problemet borta??

Senast ändrad av Stoffe79 | 23 juni 2009 | 23:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan det ju iofs vara så att det inte är plyfa i alla Concorde. Om det är Divinycell eller någor annat syntetiskt skum i akterspegeln på din båt så kommer ju saken i ett annat läge-detta rutnar ju inte som plyfa. Lite konstigt dock om det är fuktigt i skummet- divinycell ex.vis har slutna celler och ska inte kunna suga åt sig vattenObestämd.

Du kan ju försöka ta reda på om det tillverkades båtar med annat fyllnadsmaterial än trä i akterspegeln.

Har för mig att det var Tollarebåtar som tillverkade Concorden men det finns nog någon annan här på MG som vet säkert.

Om du måste byta materialet så blir det till att lyfta ur motorn och ta bort drevet/skölden, såga bort laminatet på insidan, rensa bort plyfan och limma/plasta dit ny plyfa , plasta över ett antal lager glasfibermatta/polyester och slutligen på med topcoat. Var då noga med att täta kanterna runt ursågningen för skölden- det är ofta där som fukten kommer in eller vid dåligt tätade skruvar till trimplan, badbryggor etc. under vattenlinjen.

lycka till

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...