Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Sahlback

Inombordare: Hur håller ni drev/propeller rena?

Rekommendera Poster

Är på min andra säsong med inombordare och det stör mig att det växer på drev/propeller. Om man är ute och kör ca varannan helg så hinner det tyvärr växa. Drev o propeller är sprayat innan båten lades i men det tycks inte räcka länge.

Hur gör ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Min kära Sambo har något som hon kallar tvätthandskar (skrubbhandskar) finns att köpa på apoteket. Jag köpte ett par handskar som jag använder på drevet lite då och då.

På sommaren är det ju varmt  så när man badar så är det bara att skrubba på. Skrubbar man drevet lite då och då hela sommaren så verkar inte snäckarna kunna odlas på samma sätt. Snäckorna på drevet verkar mest sugna på drevet i augusti? Hade inte mycket snäckor på förra säsongen då jag hela tiden skrubbade drevet. Det grönaslemmet fanns inte heller där i några mängder.

2. Det påstås att om du drar en svartplastsäck över drevet så blir det inte mycket beväxning. Inget ljus = ingen glädje för växter och annat levande. Har inte hunnit prova detta, då det verkar vara lite knöligt.

Summering: Tyvärr verkar det inte finns någon klockrenlösning vad jag har kunnat läsa mig till på nätet eller testat eller hört.

skrubba på!

EDIT: Stavfel

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 22 juni 2009 | 23:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Jag är så van med utombordare att man bara tiltade upp motorn och så var allt bra. (fast mer lättstulen).

Än är det bara grönslem men förra året var mycket snäckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du/ni som har inombordare, hur fungerar det.

Hur får ni axeln från motorn till propellern utanför båten - Utan att det läcker in vatten i båten så att träet under epoxyn och fiberglaset blir ruttet bland annat?????

Pls help me find some answers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rbert: Inte en aning? Det fixar dem i fabriken som bygger båtarna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att skapa skugga, där man vill hindra beväxning fungerar bra. Ett alternativ är ju en lättviktpress med en blyad lina i underkant (som ett garn ungefär). Kan ju dock vara lite knöligt att förvara den blöta pressen när man skall i väg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en lite scotsch-brite-aktig svamp på teleskoppinne inne på Ica Maxi bland köksprylarna. Den funkar hyfsat att hålla rent på det man ser från badbryggan på båten. Om man kör lite med den ofta så kanske man kan hålla det värsta borta i sommar.

Man tappar ju rätt många knop på beväxt propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...