Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
RobertPersson

Hur fungerar det med inombordare

Rekommendera Poster

Hej, jag är helt ny på detta frum och direkt ovan vid båtar. Har bliit mer och mer intresserad av det det senaste året. Framfrallt då att prova bygga en båt själv.

Det jag funderar på är isf en båt me motorn inombords. Dock har jag sökt runt på internet och även här men har ännu inte hittat något väsäntligt svar!

Om jag bygger en bå i vanlig byggplywood, målar all plywood så den ska bli mer fuktbeständig. På utsidan av skrovet tänkte jag ovanpå plywooden sätta epoxy, härdare såklart och glasfiberlängder från biltema. slipa o putsa ner til en fin yta. kom gärna med kommentarer om denna kortfattade projektbeskrivning.

Det jag letat efter men inte hittat någonstans är: Hur gör jag för att vatten inte ska tränga in i skrovet där propelleraxlen går in genom skrovet? Motorn sitter i båten, ropellern utanför/under båten. Därimellan går en stång från motorn till propellern. Vad ska jag montera i skrovet för att inget vatten ska läcka in. Och vad kan en inombordare kosta om jag räknar med att båten ska vara ungefär 3x8m. Hur många hk borde den vara på för att vara ganska pigg?

Mvh Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Robert

Och välkommen hit till MG.

Dina frågor är inte helt enkla att svara på och jag skulle rekommendera ett besök på biblioteket för lite studier i självbyggen av båtar. Jag har inga bra förslag men du finner säkert en hel del.

Om du använder plywood som grund och epoxi-målar och sedan sätter glasfiber-väv behöver du läsa lite om de metoderna också.

Jag har byggt med glasfiber-väv och polyester-plast och sedan gelcoat topcoat. Då kan man börja med en konstruktion i tex plywood som man bygger runt. Kom dock ihåg att polyester inte fäster på epoxy.

Vad gäller din fråga om genomföringar förutsätter jag att du satsar på en motor med rak axel. Propelleraxeln går igenom skrovet med en speciell genomföring som jag inte just nu kommer ihåg vad den heter. Fråga i båt-tillbehörs-butiken.

Sen frågan om hur stark motor du ska ha. Ska båten vara planande behöver du säkert 150-200 hk. Ska den vara deplacerande (=inte plana utan gå igenom vattnet) räcker kanske 40 hk men du kanske behöver uppåt 100 beroende på hur skrovet är kontruerat.

Du siktar på ett ganska omfattande projekt som du verkar ha väldigt lite kunskaper om. För att inte riskera säkerhet och pengar rekommenderar jag dig ganska omfattande studier innan du startar. Det finns en anledning till att det för tillverkarna är ganska dyrt att ta fram nya modeller! Men låt dig inte nedslås av detta. Full fart och ge dig in i studierna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...