Kulan80 0 Postad 22 Juni , 2009 Hej, Häromdagen tappade min AQ211 orken och bluddrade någon sekund för att därefter börja slamra från motorn. Ljudet är ett slamrande som verkar återkomma kontinuerligt vid varje vevaxelsrotation. Ljudet är högt och metalliskt. Någon här som har råkat ut för samma sak och vet vad som kan åstadkomma detta ljud? Lite seg start på säsongen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 22 Juni , 2009 Hej ! Låter helt klart som en avgasventil som gett sig, Tips lossa ventilkåpan och kolla alla fjädrar samt tryck påvarje ventil är det någon som känns slapp så har du nog hittat felet, annars kan det krävas komptest för att konstatrea vilken ventil som gett sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kulan80 0 Postad 22 Juni , 2009 Tackar för det snabba svaret. Jag beger mig ut och gör ett kompressionsprov! Lyfte av toppen häromdagen och kunde inte se något som var utöver det vanliga i lyftargalleriet. Men en ventil som gett sig vore tacksamt då jag slipper lyfta ut alltför mycket ur båten, allra minst hela motorn .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kulan80 0 Postad 24 Juni , 2009 Sådär ja! När jag fick av avgaslimporna såg jag ganska omgående vilken cylinder som trilskade då det låg olja/oförbrännd bensin i utloppet. Tog loss toppen och upptäcker att det är hål i kolven samt en den såg ut att fått en hel del smällar i övrigt. Ventilerna såg dock oskadade ut vilket är lite märkligt. Alternativen är väl en dåligt inställd tänding som har åstadkommit det eller att det kommit in skit på något sätt. Blir till att lyfta ur motorn och ge den en översyn, kunde önskat mig en bättre start på sommarens båtliv, men men så är det ibland . Tur att delar till cheva är relativt billiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Juni , 2009 Suck, beklagar oturen. Such is life, och nu som vädret är på humör o allt. Jag gillar din obekymrade stil, van att meka? Själv är jag inte så van att riva av toppen på min motor. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kulan80 0 Postad 25 Juni , 2009 Tackar för dom värmande orden, man får helt enkelt ta det som en göteborgare förväntas göra Den jobbigaste biten utöver och missa rådande högtryck är att få ut motorn ur båten på lämpligt sett då jag inte har tillgång till någon bra lyft. Annars är V8or som tur både ganska lättmekade och billiga i delar. Försök hitta 8 kolvar till en volvomotor för under 2500:-. Köpte motorn på ett varv men det verkar ändå som att jag har fått ett lik på halsen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 2 Juli , 2009 Lider med dig! jäkligt trist start på säsongen hoppas det blir en smidig och inte alltför dyr historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kulan80 0 Postad 15 Juli , 2009 Tackar vänligast för sympatierna. Den lite tråkiga biten är att jag pluggar för tillfället och får därför vänta lite med att beställa dom lite mer dyra delarna till motorn. Som tur är så är delarna relativt sett svinbilliga om man beställer från t.ex. summit. Ett set med 8 kompletta kolvar samt oljepump och packningssats till motorn går på ungefär 3500 sek, om man har tur så slipper man ev. skatten också. Ser man samtidigt till och blueprinta motorn så har man igen det när det är dags att sälja av den. Har kommit såpass långt att topparna är av och båten är på land, det lite märkliga är att 3ans kolv har smällt i höjd med avgasventilen men det är ingen åverkan på varken insugs- eller avgasventilen. Funderar på om tändningen kan ha varit felinställd, belastningen var dock inte hög när det small till i motorn. Den blårök första gången jag starta den, ev. kan kolven varit trasig redan då vilket är lite trist med tanke på att den köptes av en båtmek. Nästa steg blir att se vad som orsakade det slammrande ljudet, planerar att lyfta ur motorn till helgen. Planen är som det ser ut nu att byta kolvar, oljepump, vevlager samt svängningsdämparen. Utöver detta funderar jag på ett pertronix-tändning, montera bort automatchoken från rochesterförgasaren(lite krånglig modell som styrs av kyltempen) samt en oljekylare monterad på motorpaketet. Funderar även på att förbättra insugsluften då jag redan plastat ett insug till motorrumsfläkten. Rätt gjort borde det bli en skottsäker motor för relativt små pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser