Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
T_M_C

Ny motor utan att höja motorluckor?

Rekommendera Poster

Hej,

Vilken/vilka alternativ har man att välja bland när det gäller ny motor till Maxim utan att behöva höja/bygga om motorluckorna i båten?

Lombardini 87 hk kräver väl modifiering har jag för mig, men hur är det med VP D2-55 och D2-75?

Övriga?

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du byta motor??

Om man inte är lika lång som jag så kan man ju alltid höja hela golvet..



Senast ändrad av guzzlon | 22 juni 2009 | 20:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Ja, som alla andra Maximägare med MD21 skall även vi byta motor, frågan är bara när Foten...

Njae, inte såvärst lång men jag vill inte ändra golvhöjden för det påverkar ju ganska mycket i sittbrunnen i övrigt, exempelvis sitthöjden i förhållande till bordet/få in knän under etc.

Men finns det ingen motor som har samma höjd som 21:an?

Hur går det med båtbytet förresten?

Vi hörs!

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte min motor så höjde jag hela golvet. I original så finns det ju en alldeles onödig nivåskillnad i golvet, den har jag nu byggt bort. Skillnaden i höjd under bordet är bara 12mm (golvskivans tjocklek), det märks förstås inte.

Däremot, precis som jag skrivit i min motorbytartråd, så tror jag att man lika gärna kan välja en mindre motor än 87 hästar. Anledningen är att man kommer ändå inte kunna marscha i en fart som passar skrovet. Min erfarenhet säger att om man inte kan hålla 15-16 knop i marschfart så är det bättre att hålla sig under 8. Vad jag har förstått av de som monterat D2-75 (som inte ryms under golvet) så toppar den då runt 13-14 knop, en bedrövlig fart att åka i med enorma svall.

För att hålla en marschfart på max 8 knop så bör det räcka med en mindre motor på kanske 50 hästkrafter och då kanske oddsen är bättre att få in den under motorluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Maximarcus!

Nu skall vi se, hur menar du att det finns en onödig nivåskillnad i durken original? Mina båda durkluckor är i samma höjd och det är inte så mycket jag kan höja utan att det blir konflikt vid fotpumparna till vattnet vid nedgången från skarndäck?

Menar du att du bara har höjd 12 mm? Det är ju inte mycket att bråka om så då är det ju ok även med knähöjden under bordet förvisso - är det så lite som behövs för Lombardinin på 87 hk?

För övrigt mycket intressant det du skriver att marschfart mellan 9-15 knop inte är vettigt att framföra Maximen i - stämmer detta verkligen?

Då kanske en D2-55 är receptet ifall den gör en marschfart på 8 ärliga knop möjlig samt ett par 3 knop till ifall man trycker på och accepterar lite svall/grävning?

Jag kanske missförstod dig - förklara gärna lite mer, klart intresserad!

Hur är det med drev - är det bara idioter som kör vidare med 110S när man ändå byter motor?

En annan fundering - tror ni en akterpropeller går att få till i Maximen?

 

 

Med vänliga hälsningar

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen!

Jag gissar att det finns skillnader mellan båtarna, på min båt var motorluckan i två delar där den delen som ligger under bordet var runt 40mm högre än golvytan närmast pentryt. När jag höjde golvet så la jag en 12mm skiva direkt på golvet på styrbordssidan, den går sedan precis in under pentryt. Jag fick regla upp den främre delen av golvet samt den delen som ligger under kanten på pentryt, dessutom blev ju den nya motorluckan ganska komplicerad... Med andra ord är golvet under bordet bara höjt 12 mm men vid pentryt ca 52mm. Det funkar bra för mig, och högre går det inte att få golvet om man inte samtidigt flyttar upp pentryt.

Vad gäller farten så är det ju såklart en smaksak, men jag trivs inte med att åka i fartregistret mellan 8 och 15 knop. Det känns ungefär som en planande båt som är på väg upp i plan men aldrig kommer dit. Båten går inte alls harmoniskt med enorma svall, känns inte vidare ekonomiskt heller. Jag har trimplan men det hjälper inte mycket. Däremot går båten jättefint mellan 16 och 20 knop, och givetvis under 8 också. Allt detta förstås riktig GPS-fart, inte nåt flum från en sumlogg! Jag har lite siffror från provkörningen av motorn i båten där man ser mängden bränsle spridarna ger varje slag, det går ju att räkna om till förbrukning/distans. Jag skulle tro att man kommer att finna att det är billigast att åka 6-7 knop, därefter går förbrukningen upp rejält för att sen gå ner en del vid kanske 16 knop. Vid 20 knop känns det som att båten riktigt planar ut, svallen blir pyttesmå.

Vad gäller 110S drevet så tycker jag att det är dumsnålt att behålla det. Visst blir installationen enkel, men ett 30 år gammalt drev håller knappast hela den nya motorns liv också. Genom att byta motor så tar man ju ändå den största kostnaden.

Så tycker i alla fall jag!

//Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja, så ser det ut i min båt också, men om man samtidigt ser till att byta till tryckvatten blir det ju inte något problem med att höja 52 mm där fotpumparna idag sitter...

Jag kikade på lite motorskisser på Pentas hemsida och det verkar som om höjden på D2-55 inte är högre än MD21:an - vilket skulle innebära att en sådan installation med 130S skulle medför minsta möjliga modifiering i båten. Då borde jag klara runt 8 knop utan att båten börjar uppföra sig som du beskriver - över 15 kommer jag aldrig med tanke på att jag räknar med att behålla S-drevslösningen även i fortsättningen.

Tror du marsch på 8 knop är rimligt med 55 hk och runt 10 på topp om man någon gång vill skynda?

Att lägga merpengen som en D2-75 betingar bara för att få höjdproblem, en teoretisk högre toppfart med fula gångtendenser man ofta inte vill använda känns ju lite omotiverat?

Frågan är ifall en D2-55 behöver gå särskilt mycket mer ansträngt i 8 knop än D2-75 så att det är det som avgör (man vill ju ha vettigt varvtal/ljudnivå samt bra förbrukning...)?

 

Vi hörs

TMC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morsning!

Jag lurade mig själv lite genom att titta på Volvos hemsida, MD21:an som är med där har ett annat oljelock än vad vi har och måtten är därefter. På Maximen sitter ju vevhusventilationen på sidan av oljelocket, där sparar man en hel del höjd. Mät i båten istället, och jämför med måtten på en ny motor!

Jag skulle absolut tro att en D2-55 skulle räcka för 8 knop, men jag hade inte brytt mig så mycket om toppfarten. Om jag ska försöka tolka förbrukningssiffrorna jag fick vid min provkörning så tror jag att förbrukningen stiger ganska markant från 7 till 8 knop. Däremot skulle jag nog överväga ett annat fabrikat, Volvo har ju en helt sjuk prissättning. Om jag hade valt en D3-190 (som knappast hade fått plats på längden men som har motsvarande prestanda) istället för Lombardinin så hade den kostat 83000 mer (mer än 50% dyrare)!

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips, skall göra det enda riktiga, som du säger, mäta på motorn i båten...

Tja att det är Volvo Penta jag har i tankarna är nog mest gammalt konservativt svenskt tänkande (även om jag aldrig skulle fundera på en Volvo på land...) men vilka erbjuder färdiga paket med S-drev? Har dom de också, dom andra fabrikaten?

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lombardini har också ett eget S-drev (det som används till 87-hästaren), det kan man även få på deras mindre motorer. 60-hästaren i deras program är nog tyvärr lika stor som 87:an då det är samma motor men utan turbo. Det finns dock en 50-hästare som nog skulle funka. Även Vetus kan leverera ett S-drev, då av ZF:s fabrikat. Yanmar lär väl också ha, men de har ungefär samma prissättning som VP. Det finns kanske flera.

Det som gör det svårt att avgöra om motorn får plats under luckan är att det är ju S-drevet som avgör vilken höjd det blir på installationen. Det är inte säkert att man kan få ner oljetråget mot båtbotten. Värt att kolla upp är också hur djupt S-drevet sticker under båten, jag vet att Lombardinis drev kräver ombyggnad av skäddan under propellern/rodret. I ärlighetens namn skall man väl också ta med i beräkningen att om man gör ett motorbyte med allt vad det innebär så är inte tillverkningen av ett nytt golv det stora jobbet!

Over and out,

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei. Skal bytte den gamle Volvoen med en ny mitsubishi/sole 62 hk. Har en bekjent som har gjort det samme for tre år siden, og er veldig fornøyd. Motor passer rett inn både på fester og gammelt drev. Toppfart 13 knop og marsjfart 8 knop. Pris i Norge inklusive uttak av gammel motor 110000.- nøkkelferdig.  Hilsen Maxim 1982 mod, Vestfold.



Senast ändrad av Stigh1805 | 02 maj 2010 | 01:05



Senast ändrad av Stigh1805 | 07 maj 2010 | 23:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har etter måling sett at D 2 55 er 5 cm høyere enn md 21, ergo må man evt forhøye dørken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Intressant läsning; 110 tusen NOK, 62 hk och 8 knop i marschfart!

Om jag förstår dig rätt så behöll du 110S-drevet?

Hur mycket behövde du bygga om och ändra i original i båten (motorluckor, utrymmen etc)?

 

Mvh

TMC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen ombygnig nødvendig i det hele tatt. Forhandler sier at de gamle drevene holder to til tre motorbytter. Kun nye instrumenter og propell siden ny motor har maks turtall på 3000omh og et helt annet dreimoment. Motorens mål er også mye mindre til tross for 2.2 l sylindervolum. Kjenner en som har gjort det samme for tre år siden og han er kjempefornøyd. Vet også at Nanni (Toyota) diesel 60 hk passer uten stor tilpassninger på det gammelt drev og motorfester.

Hilsen Stig



Senast ändrad av Stigh1805 | 08 maj 2010 | 22:13



Senast ändrad av Stigh1805 | 08 maj 2010 | 22:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...