Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Micke9000

Baslåda i förruffen

Rekommendera Poster

Hej på er.

Tänkte höra om någon testat en sluten baslåda i förruffen på en DC någon gång?

Blir det bra bas som hörs och kommer ut mjukt i sittbrunnen eller hamnar all bas där man inte vill ha den, alltså 50meter ifrån båten?

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer nog skramla rejält förmodligen beroende på hur båten är konstruerad  Basen kommer inte hamna 50m ifrån båten. Vet dock inte vad du riktigt menar, ljudvågorna sprids ju från högtalarna. Basens långa ljudvågor går lättare genom material jämfört med diskantens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du att basen hamnar 50m från båten?

Mitt framsystem består av två 8 i främre väggen nere vid fötterna på förare och passagerare. De drivs av ett RockfordFosgate-steg på dryga 600W. Det ljudet stannar inte i båten...haha. 50m räcker inte heller...

Men man behöver ju inte spela högt...och då stannar såklart ljudet i båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han menar ( kanske ) att en låg baston, säg 20Hz behöver en bra bit på att veckla ut sig helt och hållet, runt 20-30 m, och undrar om basen försvinner.

i en bil, säg en kombi, vänder man gärna basen bakåt för att den ska studsa mot bakluckan och därmed färdas längre. Lutar man sig framåt i det läget hörs ofta en tydlig skillnad.

Men nej, det försvinner inte och det blir nog bättre inne i ruffen än ute på däck iaf, kör på.

/ tidigare sponsrad bilstereobyggare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, det där lät intressant, men jag fattar inte hur det funkar...

Menar du att ljudvågor med lägre frekvens förändras efter några meter och innan det inte uppfattas riktigt?

Hängde inte alls med på det där med att veckla ut sig... en svängning med frekvensen 20Hz är väl redan utvecklad till just 20Hz...ska den veckla ut sig mer så borde den ju bli lägre i frekvens eller?

Hoppas det inte var en korkad fråga...=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan detta inte 100% längre men...

En 20 hz baston har svängningar som gör att den upplevs som starkast på avstånd enligt ovan.

Man kan få en starkare baston 20 m BAKOM bilen än i bilen.

Dock räcker det ju ofta i bilen ändå, så det är ingen katastof.

Jag orkar varken leta källa eller läsa på, men ungefär så. Och KANSKE var det så trådstartaren menade, kanske inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... hänger ändå inte riktigt med...
En 20 Hz baston har ju bara en sorts svängningar vad jag förstår... en sinusvåg med 20 cykler per sekund...skulle vara kul om nån som har koll på detta kunde komplettera med lite mer info... Vad det är som gör att den vågen inte uppfattas lika högt närmast högtalaren utan först 20 m längre bort...

Eller pratar vi utsläckning? Fast då borde ljudet längre bort bli ännu lägre.

Nu hade vi behövt Roddarn. =)

Är det samma sak längre upp i registret också? Det mesta basdunket brukar väl ligga runt 80-100Hz?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på Er,

Precis som det diskuteras så har jag byggt billjud i många år. Har nu en liten baslåda i båten och ska testa den vid nästa resa. Basen som sagt vill ju gärna ha ett rum att spela i så förruffen blir nog bra. vad jag menar med 50meter från båten har ni redan listat ut :D

Ta t ex ett par Cervin Vega hem högtalare. Desto större rum de spelar i, desto mera av den låha basen hör man.

Men återkommer när jag provat. Beror nog helt på vart och åt vilket håll basen spelar med.

Hej så länge / Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en myt att hela vågen måste vara utveckad för att höras. Örat skiter i hur lång vågen är, det känner bara av tryckförändringen och den är lite oavsett om du står 1 cm, 1 meter eller 10 meter från ljudkällan. Däremot så är det mer energi i basen så den hörs bättre än övriga frekvenser på längre håll.

Att det blir mera bas när det stutsar beror på att ljud beter sig på samma sätt som ljus i en spegel, det förstärks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, är du inte lite fel ute med att säga att det är en myt? Nu var det ett par år sedan jag höll på med billjud, men fysiken bakom att en våglängd på en 20 Hz signal är längre än en 50 Hz det kan ingen prata bort, och det är just det faktumet som gör att nog hör du 20 Hz ljudet (eller i vårt öras fall kanske endast känner den) även på 2 m håll då den passerar, men starkast är den utan för bilen/båten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Att det blir mera bas när det stutsar beror på att ljud beter sig på samma sätt som ljus i en spegel, det förstärks. Förstärks ljus i en spegel?Kan man öka ljusets energi på detaätt har man nog löst all framtida energiförsörjning.

Att billjud låter mer utanför bilarna beror väl bara på att hela plåthöljet fungerar som en högtalare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel ute? Kan örat avgöra var i vågen du står? Örat känner bara tryckskillnaden och inget annat. I många fall så tycker man att basen har förstärkts när man går längre från ljudkällan men det är i själva verket övriga frekvenser som tappat energi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg en spegel i ett hörn och ställ 2 speglar på väggarna. Sätt sedan en lampa i hörnet och kolla hur många ljuskällor du ser, ta bort speglarna och jämför. Ljud fungerar på samma sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...