Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
hjalmarepiraten

Vilken plywood till inredningen?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har försökt hitta gamla trådar med plywoodinredning men inte hittat just min specifika fråga. Kan man använda billig plywood som sedan målas utan att den är WBF (vatten och koksäker) eller ens MR (fuktresistent)? Eftersom jag tänkt att måla trät vitt känns det onödigt att betala mer än nödvändigt ifall det fungerar lika bra med ngn billigare variant?

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde ett kylskåp i vår och funderade på samma sak.
Svårt att få trät helt tätt mot fukt och jag ville inte göra om jobbet om några år igen. Så jag valde till slut en dyrare som jag dessutom oljade med impregering när det var klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kolla upp innan du köper billig plywood, men de flesta är limmade med vattenfast lim. För det kostar för mycket att hålla i sär dessa vid tillverkning. Men det är mycket mer viktigt vad du använder för ytbehandlig till dessa skivor för trät i dessa skivor är ofta ganska porösa och inte rötbeständiga vilket medför att de kan suga åt sig fukt om ytbehandlingen inte är fullständig tät. Att en plywood skiva skiktar sig har ofta inte med limmet att göra utan när trät sväller av fukt och sen torkar om och om igen så årkar inte limmet att hålla ihopp dessa skikt. Men det är klart, att man får vad man betalar för...Men ska du täck måla så kan det kvitta tycker jag. Inte äns en WBF limmad skiva klarar fukt konstant...

Mvh peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaren. Lite klokare blev jag. Om jag förstod rätt handlar det också mycket om hur väl jag behandlar trät. Det blir som vanligt att fundera en stund till innan man bestämmer sig.

Tack för hjälpen.

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...