Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Baja216

Ställa in tändningen mercruiser 4,3 L

Rekommendera Poster

Hej, en riktig amatör här.... har mekat med min Mercruiser V6 4,3 L års 91 brytarlös.

Har lyft ur FÖRDELAREN. Nu när jag ska sätta i den igen vet jag inte hur den satt...

Finns det ett noll läge? Hur tar jag reda hur fördelaren ska stå mm... ?

Snälla hjälp!

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att sätta 1: ans cylinder i toppläge ( cylindern längst fram till vänster) skall  finnas en markering på vevaxelns remskiva och en grad markering på främre kåpan där skall den stå på 0 eller TDC. Förvissa dig om att bägge ventilerna är stängda går nog att se genom tändstiftshålet annars skruva av ventilkåpan.Är någon ventil öppen vrid vevaxeln ett varv till. Tag av fördelarlocket och markera där rotorn pekar på ettans tändläge. Kolla nu i botten på fördelaraxeln där har du ett spår som skall gå i oljepumpsaxeln nere i motorn försök att matcha dessa spår så gott det går med hjälp av en lång skruvmejsel och ner i hålet där fördelaren skall sitta. Nu är det dags att prova att få i fördelaren. Man får säkert prova ett par gånger för när man trycker ner fördelaren så vrider den sig lite pga snedskurna drev. Får du inte ner fördelaren dom sista 5-10mm så är det oljepumpsaxeln som står fel (obs använd inte våld). Går nu fördelaren ner helt och rotorn pekar på 1:ans tändläge kan du provstarta gör små justeringar om den inte vill smälla igång. Använd sen strobelampa för att ställa in tändningen rätt.

Lycka till MVH Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...