Labom 0 Postad 21 Juni , 2009 Hej! har precis bytt generator till en biltema generator på 65A. men när jag startade motorn så slocknar inte laddlampan, och då laddar ju inte generatorn. jag kortslöt lampan och generatorn började ladda. vad kan felet vara?? fel sorts lampa?? lampan är ny, men jag kan ju ha köpt fel. eller vet någon nåt annat de kan vara. kablage och allt sånt är bytt och batteriera är helt nya. det är kopplat så att D från generatorn går till lampan sedan via tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikard 1 Postad 21 Juni , 2009 Hur menar du att du kortslöt lampan? Vad jorda du den eller tog du den till plus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eriksen 0 Postad 21 Juni , 2009 1.Kan vara för låg effekt på lampan. 2. generatorn behöver varvas upp innan den börjar ladda. MVH Andreas Senast ändrad av Eriksen | 21 juni 2009 | 23:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Labom 0 Postad 22 Juni , 2009 när jag kortslöt lampan tog jag en kabel på båda stiften på lampan så att strömmen gick förbi lampan om man säger. ja de kan vara fel lampa kanske, köpte nån skit på mekonomen, ska kolla upp detta idag tack för svaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Labom 0 Postad 22 Juni , 2009 glömde skriva att lampan slocknar inte när jag varvar upp motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Juni , 2009 Ursäkta att jag kastar mig in, hur många W skall det vara på laddlampan? Hur många Volt behöver det komma ner till D ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 22 Juni , 2009 Normalt är 2-4 Watt på lampan. Volten på D beror på strömmen som flyter i kretsen. Spekulation (jag orkar inte gå ut i garaget och mäta): För låg ström (för lågt watt-tal på lampan) gör att regulatorn inte fungerar korrekt (leder inte strömmen genom rotorlindningen som tänkt). Med högre watt-tal på lampan (lägre resistans) så leder regulatorn bättre. En regulator idag är ju halvledarbaserad ( transistorer & sånt) och behöver en minsta spänning/ström för att fungera som tänkt (och det kommer initialt från laddlampan). Sen har äldre generatorer ofta en restmagnetism som gör att dom klarar att generera ett tillräckligt kraftigt magnetfält för att laddningen ska starta även med en egentligen för klen lampa. En sprillans ny generator har oftast inte någon sådan restmagnetism (ännu). Senast ändrad av Gunnar_ | 22 juni 2009 | 19:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Juni , 2009 Det var ett lärorikt svar Gunnar, men jag undrar fortfarande hur stor spänning det behövs ner till D från laddlampan för att generatorn skall börja ladda, och även vilken styrka det bör vara på laddlampan? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser