Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
stallis71

Hur få in kapell i kapellgarage Yamarin 59DC ??

Rekommendera Poster

Hur gör Ni andra som har en Yamarin 59DC när Ni fäller ihop kapellet och skall få in det i kapellgaraget ???

Blir smått galen, skall det verkligen vara så svårt ???

Har provat att vika upp sidorna/fronten in mot mitten och sedan bara säcka ihop det men det blir ett evigt pulande och plastrutorna blir alldeles knöliga :( 

Snälla kom med tips/instruktion !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 64an tar jag ibland bort bakrutan då går det lättare att få in det i garaget.

Lycka till! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar bort bakrutan och sidorna, fäller sen ner det som är kvar i garaget. Tycker att det är lättare/går fortare. Rullar ihop rutorna och stoppar i stuven så får dom inga veck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Skall du få ett tight paket skall du vika in sidorna sen vira allt runt kapellbågarna och sen ev låsa med kapellstrumpan eller såna där lite enklare låsband/spändband som finns på bensinmackar alt lite grövre resårband som du virar runt några varv så det håller sig ihoprullat.

Har själv en Yamarin 5820/58BR som har samma kapell som 59DC så jag känner till problemet med att få kapellet kompakt ihopvikt. Det går om du gör rätt och har lite tålamod och tränar så du snabbt kan vika ihop det kompakt. Jag vet efter snart 7 års donande med mitt eget kapell vad enerverande det är att vika och pyssla med kapellet.
Men nog kunde de göra kapellgaragen lite större så den bara var att fälla hela kångarånget bakåt och dutta ner det som sticker upp och smack på men luckan. Men nej...

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, dela kapellet och vik upp sidorna, rulla sedan upp akterfönstret. Lossa skruvarna och lägg sakta ned kapellet. Lossa sedan alla fästen utom det sista bredvid frontluckan, lossa skruvarna och vik upp sidorna. Fäll ihop bågarna och lägg ned ställningen i garaget, lägg sedan försiktigt i överblivet mtrl. Lätt som en plätt men kräver träning. Sen kan du njuta av en av världens bästa båtar!! Passa på att besöka Fjuk, en av Vätterns väl bevarade hemligheter!

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT gällande kapell.. Brukar ni alltid sätta upp kapellet efter att ni kört eller låter ni det vara nedfällt? Hur tåliga är dynor etc, beror på båt, men sådär generellt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under den torra delen av sommaren är det hamnkapellet som gäller.

Vid regn- och långkörning blir det stora kapellet.

Sunbrella-dyntyget tål solen bra - men kuddar mm bör väl skyddas från nattfukt/regn.

Glöm inte att lägga ut ormen uppe på kapellet. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är en orsak varför jag inte gillar att ha kapellet uppe,  efter en vecka är det fullt med måsskit. Dom gillar att sitta uppe på det.. Funkar det verkligen i längden med en fakeorm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr verkar det funka olika bra med orm, jag kanske har fel färg.

Har köpt 2 gul/bruna och det sitter nån enstaka mås på kapellet ändå :( (sitter en del småfåglar och skiter men deras skit brukar gå att borsta bort relativt lätt, måsarna brukar lämna en köttbulle som fläckar rätt fint)

Kanske skall hitta nån grön orm typ huggis

Har även köpt en uggla från seasea, funkade oxå sådär, sitter nån mås ibland ändå på kapellet

Vet inte om jag skall satsa på ett hamnkapell eller sträcka över en bit press/kapellbit..

Senast ändrad av stallis71 | 01 juli 2009 | 08:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hamnkapell rekommenderar jag. Sen jag började med det på min Yamarin 5820/58BR har jag inte haft en enda mås sittande på båten för de kan ju inte sitta där med sina plattfötter då det lutar åt alla håll och kanter med hamnakapellet och stödpinnen.
Dock rätt dyrt med ett hamnkapell men det känns ändå som en vettig investering:
* Slippa måsskit
* Tar typ 2 minuter att rycka av hamnkapellet och lika fort att knäppa på det när man skall hem.
* Man spar på det betydligt dyrare huvudkapellet (som jag har vikt noga och packat in i kapellstrumpa).

Har haft mitt hamnkapell i 6 säsonger och det är nog det bästa jag gjort vad gäller kapell.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 juli 2009 | 09:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...