Gäst Tobbe_bj Postad 21 Juni , 2009 Hej. Jag är ny i träbåts världen och har nu inhandlat mig en playwood båt från 60 talet på 6 meter. Skrovet såg ut att vara i bra skick när jag inhandlade båten. Endast lite ytligga skavsår från brygga. Jag skulle i helgen slipa och måla skrovet då jag upptäckte att det var mjukt på ett ställe på utsidan. Plywooden har murkna mitt i en skarv. Har någon något bra tips hur jag lagar hålet? Förmodar att jag får såga bort en bit av plywood och ersätta med nytt och regla om på insidan och spackla med epoxy spackel på utsidan och grunda och lacka men som sagt jag är ny i området? mvh Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 21 Juni , 2009 Finns väl inget som går upp mot känslan av att upptäcka lite röta Du beskrev nog tillvägagångssättet rätt bra själv. Vet inte exakt hur det ser ut men den skadade plywooden bör ju klart bytas. Finns dem som försöker sig på att torka bort fukten men bör nog ses som en tillfällig lösning då lagren i trät säkerligen gått isär av fukten. Även om man får det torrt så blir det inte sin forna styrka. Du skulle ju kunna köpa eller låna en fuktmätare om du vill leta runt lite på båten efter andra eventuella fukthärdar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tobbe_bj Postad 21 Juni , 2009 Jag fick ett tips att ta bort det murkna playwooden och bygga upp nytt skrov med polyester och glasfiber. Fungerar det eller är det en dålig nödlösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 21 Juni , 2009 Klart att det fungerar med glasfibet och polyester. Bara ta bort den dåliga plywooden och bygga för hålet med plasten. Lär hålla finfint det med. Men är båten i plywood så känns det ju mer naturligt att använda det materialet. Känns inte som det skulle vara direkt något merjobb men då vet jag ju inte heller hur båten ser ut och är uppbyggd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Juni , 2009 Nej..nej...nej...inte polyester på plyfa. Epoxi som gäller. Kör du med polyester på en sån gammal båt och det släpper eller läcker så kom inte och klaga att jag har inte varnat dig. Det går inte åt mer än några deciliter om du limmar in en ny bit så det blir inte dyrt. Lagade en sjösättningsskada för två år sedan på en plywod båt från -63. En stöta slog rätt genom skrovet. Sågade bort och fasade kanterna och måttade till en ny bit. Alla kanter runt kilformade så det blir som en kork som presas in utifrån. Det behöver inte ens vara helt tätt. Småglipor på någon millimeter spelar ingen roll med epoxi. Duttade på på alla kanter och sedan höll jag biten på plats med silvertejp tills det härdade. Ett enkellager glasväv efteråt på insidan. That´ s it! Fortfarande tät och starkare än innan. Det skulle inte ha gått så fint med polyester. Nu kommer många att säga emot men detta är min erfarenhet och uppfattning. Lycka till och häng inte läpp, kom igen! Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 22 Juni , 2009 Gör vad Kalman säjer. Det är best. Plast är möjligt med varför göra svårare, dyrare, och sämre, när det finns allt för på en enkel sett fixa det på en prof resultat. Såg bort bitten, 45 grader, fixa en ny bitt, lima, du kan tejpa direct på limet, så limet kan inte rinner ut. Dag efter du ha en ny båt. Plywood och epoxy bäst i test. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 12 Juli , 2009 jag tycker absolut att du skall göra som Kalman skriver för då använder du ju också samma material som båten är byggd av. kila i en bit o sen epoxy.....starkt som f-n och inte så omständligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarhellre 0 Postad 14 Juli , 2009 Hej, Skall laga en Mirrorjolle precis så som Kalman beskrivit. Har också hört att polyester drar åt sig mer fukt än epoxi. Kör med epoxi och plywood! Seglarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser