Allard87 0 Postad 20 Juni , 2009 Hej. Tänkte dra igång min motor nu. Men jag vet att jag glömde koppla ifrån bränseslangen när jag konserverade senast. Så jag vet att det är bensin kvar i förgasarna. Kollade lite idag på motorn och såg att det inte var så enkelt att ta bort kopparna för att göra rent och tömma dem. Motorn har stått ute över vintern. Och det är en mercury 80Hk -91:a Så min fråga är ska jag bara starta upp och hoppas på det bästa, eller finns det något smidig sätt att lösa detta på? För om man ska tömma och göra rent måste man väl ta bort hela förgasarna? För att komma åt och släppa dom 4:a skruvarna som håller koppen uppe är nästintill omöjligt när de sitter på plats. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 21 Juni , 2009 Ta bort tändstiften, kör några varv med startmotorn, så att du får ut eventuella rester. Sedan är det allt att vinna och inget att förlora, på att starta. Har du tur så har dom inte satt igen sig. Har du otur så går den ju lite knackigt, och då måste du ändå ta bort förgasarna och rengöra. Se bara till att du inte har fukt i bränsledunken/tanken innan du startar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 21 Juni , 2009 Tar man bort tändstiften så bildas inget undertryck och därmed sugs inget från förgasarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 21 Juni , 2009 Jag har då aldrig haft någar problem med att bara starta igång maskineriet trots lång tid av stillestånd. Jag skulle ta o bara starta igång! Vill du kan du ju köra några varv med startmotorn utan tändningen inkoppplad (losa tändkablarna eller spolarna) så får du ju ut bensinen i cylindrarna. Tar du sedan loss stiften så bör det ju ånga bort efter en stund... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 21 Juni , 2009 Den statrtade utan problem. Men tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser