GurraP 0 Postad 20 Juni , 2009 Var ute och körde idag med min nyinhandlade båt med en evinrude 65hk från tidigt 70 tal då det plötsligt smällde till och motorn dog. Jag provstartade igen utan framgång, då öppnade jag kåpan på motorn och såg att det hade blivit ett fint litet hål i motorblocket =( Så nu måste jag handla mig en ny motor av nyare årsmodell -95 och framåt ev köpa helt ny. Den gamla motorn kändes vara i tyngsta laget för båten. Hur mycket väger motorn som jag hade på ett ungefär?? Vill iaf ha en lättare motor mellan 40-60 hk Båten jag har är en power gt som är 4.60m lång och väger 190kg. Jag vill att det ska gå att dra lite ring och sitta 2-3 personer i båten. Mvh Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juni , 2009 Du skriver inte vad du har för budget men en 40-50 hk 2-takt 1995 el däromkring blir nog bortåt 20 tkr eller mer. Exempel: Yamaha 40 hk 2-takt 1992 med elektrisk powertrim & tilt inkl reglage, troligen ej instrument varv- och hastighetsmätare:http://www.blocket.se/goteborg/Yanaha_40_hk_med_powertrim_o_tillt__92_21581014.htm?ca=7&w=3 Yamaha 50 hk 2-takt (står ej årsmodell) med elektrisk trim & tilt inkl reglage, troligen ej instrument varv- och hastighetsmätare:http://www.blocket.se/orebro/yamaha_50_17914775.htm?ca=7&w=3 Johnson 50 hk 1998, elektrisk trim & tilt inkl reglage och intrument (gissningsvis varvräknare):http://www.blocket.se/stockholm/Johnson_50_22239196.htm?ca=7&w=3 Andra fabrikat att spana in kan vara Mercury 40 ELPTO och 50 ELPTO. Tohatsu 40 el 50 också. 50-60 hk brukar väga ca 100-110 kg. Nån 50 hk som Yamaha 50 hk väger ca 87 kg. Mercury har en 40 hk 2 cyl som väger ca 73 kg. En 50 hk 3 cyl som t ex Yamaha 50 2-takt kanske kunde vara rimlig effekt och rimlig vikt? På en såpass lätt båt som din tror jag 50 hk räcker bra, med 2-3 pers. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 juni 2009 | 15:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GurraP 0 Postad 21 Juni , 2009 Jag funderar på antingen köpa en för runt 20-30k eller ev en helt ny. Den gamla motorn tror jag var kort rigg hur mäter man rigglängden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juni , 2009 http://www.boatmotors.com/ref/shaft_length.htmlhttp://www.smalloutboards.com/shaft.htmhttp://www.smalloutboards.com/shaft.htm Rekomenderar en med lång (Long) rigg och om akterspegeln är för en kort rigg (Short) så sätter du på en fätsplattat så motorn kommer upp så aniventilationsplattan (även kallad antikavitationsplattan) hamnar som startpunkt jäms med botten vid akterspegeln. Nåt sånt här fäste använder du i så fall:http://www.thmarine.com/product.cfm?PRID=22 Det är mycket mer utbud på 40-60 hk med lång rigg så det blir helt enkelt lättare att hitta en begagnad el ny för den delen också. Lättare att sälja den dagen du gör det också. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beamer13 0 Postad 22 Juni , 2009 En begagnad Evinrude E-tec är väl bland det bästa men är svåra att hitta, nya kostar de ju en del. Då får du en motor som är tyst, snålare än en fyrtaktare, lätt och väldigt pigg. En 50hk e-tec är nog betydligt vassare än din gamla 70-tals motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 22 Juni , 2009 Hur hög är akterspegeln? Motorn skall gärna monters så att Cav-plattan är aningen ovanför båtens botten, att motorn är för lågt monterad leder till högre motstånd, sämre prestanda och kortare livslängd.. Märkte stor skillnad när min monterades rätt. Många försäljare monterar dom aningen för lågt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser