mariatherese 0 Postad 20 Juni , 2009 Var nyligen ute och luftade spöt. Det högg direkt på en viking herring. Upp fick jag en stackars liten torsk med skägg spröt och allt. Fisken åkte i snabbare än kvickt då den var alldeles för liten. När jag precis släppte i den insåg jag att trots att jag tänkt torsk så var den brunspräcklig istället för grå-blå-grön. Är det normalt hos unga exemplar, eller var det en helt annan sorts fisk jag fick upp? Sen fick jag tyvärr inte upp mer än brännmanetstrådar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arvor215 0 Postad 21 Juni , 2009 hej. du måste ha fått en bergs torsk. dom får man så fort man fiskar på hård botten och färgen beror på att dom har främst har ätit små krabbor och små skaldjur. fiske token Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 21 Juni , 2009 Tack! Det kan nog stämma bra med tanke på platsen! Alltid lär mann sig något nytt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
drm4rtin 0 Postad 26 Juli , 2009 Norrmännen kaller det för Sommer-Torsk og föregående inlegg stämmer. Det beror på att torsken spiser skaldjuren som gömmer sig bland tången och det i sin tur färgar torsken. Detta fenomen kan man även se på Steinbit (norska) eller havskatt som den heter i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser