jorgan 1 Postad 20 Juni , 2009 Hej! Har en H-båt från 1977 som vi mest använder till semestersegling. Ett störande moment är skotbänken - gammaldags i trä - som går på hög höjd tvärs över sittbrunnen och som man måste kliva över titt som tätt. Funderar på om det går att kapa den och (med förstärkning) fästa den längre ner, mellan bänkarna, istället. Någon som har synpunkter/ erfarenhet om en sådan förändring. Kan det innebära några stora nackdelar? Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 20 Juni , 2009 Jag har haft en H-båt tidigare och på den så var skotbänken fastsatt så det gick att ta bort den när man inte seglade. Nu så var det den tidigare ägaren som hade ordnat möjligheten så jag kommer inte riktigt ihåg hur det var gjort. Om det verkar vara ett intressant alternativ så kan jag leta bland mina gamla bilder. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 21 Juni , 2009 Det var snällt, men så funkar den modellen vi har i nuläget. Det vi skulle vilja göra är att få skotbänken lite ur vägen också när man är ute och seglar, genom att ha den på lägre höjd. Tack ändå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 21 Juni , 2009 Man kan avända en modern skotbänk... Du använder kanske inte alla trimtampar men så här ser dom nya skotbänkarna ut... http://www.h-boat.nu/filearchive/5/501/bb10web.jpghttp://www.h-boat.nu/filearchive/5/501/bb10web.jpg' target=_blank title=Skotbänk> Då kan man gå runt istället för över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 22 Juni , 2009 Eftersom den skenan som visas innan här räcker i längd så funkar det lika bra att köra din gamla långa skruvad uppanpå tofterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 22 Juni , 2009 Kan man inte kapa den gamla balken (och ledvagnen) och sätta mellan tofterna istället för uppe på, för att få bort den helt från sittytan? Visst innebär det också en kortare ledvagn, men det har ju den nya modellen av skotbalk också - som bilden visade - så det borde inte göra så mycket. Dessutom har vi bara båten till semestersegling som sagt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 22 Juni , 2009 Nu har jag mycket begränsad erfarenhet av H-båt. Om man tänker att raceskenan är i längd vad som behövs på den höjden i brunnen och drar ut linjen för skotet till den höjd du vill ha så får du längden på din skena. Tänk på att höga kanter begränsar skotets möjlighet att röra sig fritt i sida. Beroende på styrkan i mast och bom går det att ta hjälp av kicken i stället när vinden ökar. Tjusningen med H-båten är ju mycket att riggen medför att man kan anpassa seglen till ett stort vindregister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 22 Juni , 2009 Lyckades inte citera bara den meningen jag undrade över: Om man tänker att raceskenan är... Vill du förtydliga detta? Förstår inte riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 22 Juni , 2009 Måste först fråga om du använder skenan när du seglar. Förstår du funktionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 22 Juni , 2009 Skotskenan är till för att kunna skota hårt när skotpunkten är längst ut på skenan utan att använda kicken. Korta av skenan och du får inte lika mycket trim på skotet utan måste använda kicken mycket mera. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 23 Juni , 2009 Nja, enda gångerna funktionen är glasklar är när det blåser på lite, då jag har märkt att balansen i båten blir bättre (båten mer lättstyrd) om jag låter skotpunkten sitta mer åt läsidan. Men jag använder inte skenan i någon hög utsträckning. Kan man dessutom jobba med kicken för att få samma funktion, alltså bättre balans, så borde det ur den aspekten också vara ok att korta ner den. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 23 Juni , 2009 Men är det någon skillnad i kvalitet på trimningen att använda kicken istället för skena? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 23 Juni , 2009 Hej! Nej det blir nog ingen skilnad på seglet om du tar till kicken i stället när det blåser. Min båt håller inte för det. I lätt vind drar du upp vagnen i lovart för att hålla in bomen i båten utan att behöva skota så hårt att toppen stänger. Om du markerar de ändlägen du använder i dag på din höga skena och ser efter vilken vinkel storskotet har och följer vinkeln till den punkt där höjden på skenan kan passa dig bättre ser du vad som krävs för att det ska fungera. Hoppas detta förklarar bättre. Jag och formuleringar passar dåligt i hop. En grej till. Se till att bli en djävel på rätt riggspänning i ditt båtägande. Den betyder otroligt mycket för att båten ska ge sitt bästa. Ditt klassförbund kan vägleda dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 23 Juni , 2009 Du får en skotpunkt som sitter närmare bommen, bommen svajar inte så mycket som om du skulle ha en fast skotpunkt. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 24 Juni , 2009 Då förstår jag. Tack för det. Och för övriga tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser