Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Valodian

AQ145 går illa

Rekommendera Poster

Har en AQ145 som uppför sig lite konstigt. Den startar utan några problem, den går jämt och fint på tomgång. Men när man kör en liten stund på högre varv så börjar den gå illa, tappar i varv och börjar bluddra. Det sitter brytarlöst på den. (ignitor) Är det bara en så enkel sak som förgasar inställning eller någon som har någon teori på vad som kan vara galet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, kan vara många olika saker men jag gissar på att motorn får för lite bränsle vid gaspådrag. Om du bytt bränslefilter och inte tror dig ha en massa vatten i bensinen så gissar jag på att något munstycke i dina två Solexförgasare är igensatt. Jag hade samma symptom på min aq151, (mycket närbesläktad med din), och fann en bit av ett löv i mitt ena huvudmunstycke. Kolla på en sprängskiss över förgasarna eller i verkstadshandboken så ska du se att det är rätt lätt att göra rent förgasarna utan att montera ned för mycket.

Har du föresten koll på att förgasarnas luft/bränsle-skruvar är hyfsat inställda? Att båda förgasarnas spjäll öppnar samtidigt?

Vet du om motorn gått fint tidigare eller har du nyss köpt den?

Mvh / Björn    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har gått bra tidigare innan jag var tvungen att byta acclerationsmembran då ena förgasaren börjat läcka. bytte även munstycken och packnaningar, allt som var med i renoveringssatsen. Den går bra korta stunder sen börjar den bluddra och den tappar i varv. Luftskruvarna står ställda enligt VP:s rekomendationer, har testat lite fram och tillbaks men det blir inte bättre.



Senast ändrad av Valodian | 21 juni 2009 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du verkar redan ha skruvat en del.  

Nu brainstrormar jag bara idéer här...

1) Vatten eller föroreningar i bränslet. => Testa genom att koppla loss soppaslangen EFTER vattenavskiljaren/bränslefiltret och stick ned slangen i en 5-liters soppadunk så att bränslepumpen får garanterat bra bensin och kör en stund.

2) Dålig bränslepump. Gummimembrabet kan bli slitet med åren och inte riktigt hänga med vid gaspådrag. (tycker inte riktigt att det passar in här dock men man vet aldrig)

3) Luftläckage innan bränslepumpen. Testa på samma sätt som i nr1.

4) Tjuvluft. Du har inte fått dina förgasare riktigt täta vid tillbakamonteringen. (Borde dock visa sig mest på tomgång dock)

5) Bytte du nålventil? Kanske var de nya inte rätt? Var det med en kula eller en fjäder längst ut?

6) Hur ser luftskruven ut? Är det den modellen som är helt inuti huset eller är den utanpåliggande med en fjäder? Hur många varv har du skruvat  ut dem?

7) Gjort rent flamdämparna? => Lägg i bensin eller diesel och gör sen rent i vatten.

8) Kollat tändinställningen med strob?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...