Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
majaji

Tilt knappen i gasreglaget dåligt, byta ?

Rekommendera Poster

Hej

Har en Johnson 70hk med el tilt. Problem inträffade igår när vi var ute.  När jag ska tilta upp motorn på gasreglaget så får man trycka väldigt hårt för att motorn ska gå upp. Däremot ner så är det inga problem. Det känns som om upp knappen har gått sönder eller att någon typ av fjädring i knappen gått söder.

Min fråga är går det att byta bara den röda tiltknappen eller hur mycket måste bytas. Jag tror att märket är OMC.  Hur göra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kontakten nr 70 kan du säkert byta själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

närmaste återförsäljare eller marinshopen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! den del av knappen som är synlig utgör troligtvis bara en del av paketet brytaren som är en två lägesbrytare ligger bakom och brukar vara en standardpryl som du kan finna på ex Elfa. den är troligtvis lödad så lite verktyg lödkolv och papper och penna för att rita var kablarna satt kan vara läpligt. Detta kommer inte att kosta dig många kronor.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Du får ta bort själva reglagearmen sen sitter den skruvad från baksidan, du måste köpa original dels för att den ska passa exakt sen är de ingjutna kablar för att det ska bli helt tätt, finns ingen knapp som är den andra lik, jag tror du får betala runt 400kr hos OMC handlaren. Jag kollade ELFA innan jag bytte men de har inget som duger passar. Kablarnas färger är kanske inte lika men det är bara 3st så det enkelt mäta ut vilken som är till vad. En plus och en till vardera riktning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...