OckelboT16 0 Postad 19 Juli , 2004 Hej, är det nån som kan hjälpa mig med lite tips. När jag vrider om nyckeln för att starta så drar inte startmotorn runt tillräckligt snabbt för att motorn ska starta. Detta händer några gånger och sedan helt plötsligt kan startmotorn gå på fullt varv för att vid nästa försök masa sig fram igen. Pluspolen på batteriet blir varm så det går en hel del ström till motorn vid start men startmotorn driver inte med rätt varvtal. Vad kan detta bero på. Det händer även med nyladdat batteri. Tacksam för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 20 Juli , 2004 Kan det vara startmotorn som håller på att lägga av? Bara en giss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 20 Juli , 2004 Det låter ju helt klart som dålig kontakt någonstans. Det kan bero på dålig kontakt vid pluspolen om den blir varm. Om du får värme i polen pga hög ström endast så ska då den negativa polen rimlitgvis bli lika varm eftersom det då flyter samma ström igenom den. Hur bra kontakt du har i polskorna ger ett visst spänningsfall,det är detta spänningsfall multiplicerat med strömmen som ger effekten som värmer polskon/polen. Kolla kabelns förskruvning i polskon. Är det oxiderat så kapa av 2cm rengör o dra ihop igen. Rengör även polen. Sitter det en kabelsko i änden på pluskablen så kan kabeln ha dålig kontakt i den. Löd dit den isåfall. Det kan även bero på dålig intern kontakt i batteriet som ger denna värme. Har aldrig hört det inträffat men ser det inte heller som omöjligt. Har du annat batteri tillgängligt så testa med det, kostar ju inget. Har du otur så kan det bero på dålig kontakt i lindningarna eller i kolhållarna i motorn. Senast igår kväll så tog jag isär o lödde om både stator lindningar som rotorlindningarnas infästning i kollektorn på en startmotor samtidigt som jag rengjorde (filade rent) i solenoidens kontaktytor. Den startmotorn som tidigare varit helt död visade sedan liv men vädligt dålig snurr samtidigt som det rök när jag skulle testköra den vid sidan av. Bara att bryta snabbt o konstatera att det var en kolfjäder som hade glödgat. Kopparflätans anslutning ifrån kolet till jord var en fastpressad historia som hade oxiderat så strömmen gick istället genom fjädern som då blir precis som cigg tändaren i en bil. Denna pressning löddes istället. Jäklar vilket snurr det blev sedan på den startmotorn sedan. Om startmotorn har gått riktigt varm så kan du ha bränt isoleringen i lindningarna o ha en kortslutning. Denna kan komma o gå. Det kan dock också vara en så simpel grej som ett kol i startmotorn som håller på o tar slut. Men är den serielindad som den startmotorn jag fixade igår så kommer strömmen att sjunka o det förklarar ju inte den varma batteri polen. Om det är startmotorn som är orsaken och lindningarna inte är brända så kan den som är lite händig o har viss elkunskap oftast reparera själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Sjögren Postad 24 Maj , 2005 Jag hade samma problem som dig ifjol. Då vissade det sig att det var huvudströmbrytaren som erjat. Jag byte den sen var fungerade den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Maj , 2005 Har haft liknande problem... När jag kollat all strömförsörjning till startmotorn vart ok, men ändå ingen kräm i startmotorn.... i mitt fall var det kolen samt kolhållarna som glappade.. Letade som en galning efter kol/hållare till min 55hkr -76. Hållare e lögn att hitta till just min startmotor.. Dock letade jag upp kol som passade perfekt utan glappa. (org kol till min kostar över 200...) Dom som jag har kostar 39 för 4.... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miklin 0 Postad 25 Maj , 2006 rigor73! var hittade du dessa billiga kol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 25 Maj , 2006 Jag gick in till min lokala biltillbehörs affär och fick själv rota i deras lådor med kol till startmotorer...Det visade sig att ett par från en mitsubishi ??- från ?? såg likadana ut och passade perfekt i kolhållarna. Sen var det bara att ta fram den stora lödkolven och löda fast dom... jag fick fyra kol för ca 40 spänn, men där sitter bara två på min startmotor(tror dom andra två ligger kvar i verktygslådan)....Jo, dom låg kvar... Dom heter så mycke som JA-SX 29. o kostade 39:- tydligen..... Hittar du inte dom hos din biltillbehörsaffär så kan jag skicka dom två jag har kvar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser