Marcusgr 0 Postad 20 Juni , 2009 Har en båt som bör ha långrigg, men har bara kortriggad motor. Båten är en TG Sport. http://kitoloppet.fi/main/filemanager/15sstart.JPG Hur stor motor tror ni man kan hänga på? Har nu 20hp vilket den klarar utan problem. Upp till 35hp brukar väl viktmässigt iallafall vara i samma klass som 20-hästare? Tycker de är i samma skal oftast. Hur kan man snabbt kolla om motorn är alls värt att köpa? Har ungefär 5000kr att spendera, så någon toppmotor får jag ju inte för pengarna. Finns för tillfället en 35hp Evinrude från 80-talet i närheten med impellerfel för 3000kr. Vågar man köpa en sådan, eller finns det stor risk att den blivit överhettad och något gått sönder? Går det att kolla sånt överlag utan testa i sjön? Ungefär vad går en ny impeller på? Jag har tummen ganska bra placerad i handen, så med teoretiska instruktioner får jag ganska mycket gjort i praktiken. Så kan bra köpa en motor med småfel, bara det finns dokumenterat hur man får det fixat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 20 Juni , 2009 Fundrar du på att köpa en motor med kort rigg till en båt som är avsedd för lång rigg? Att byta impeller brukar vara hyggligt enkelt och kosta några hundralappar i material. Om de kört så att motorn blivit för varm så kan följdskadorna vara förödande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marcusgr 0 Postad 20 Juni , 2009 Nä, utan jag har en kortrigg från tidigare, men är på jakt efter en långrigg. Hur kan man se ifall en motor blivit körd varm? Eller går det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Juni , 2009 Om motorn varit överhettad brukar färgen på topplocket bli lite mörkare, kanske lite fläckvis om det ej varat för länge. Bränd helt enkelt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser