hane43 0 Postad 19 Juni , 2009 Jag har en suzuki 65 hk -89. Har problem den startar bra och går bra att varva upp när inte växeln är i. Men när jag lägger i växeln går den hyfsat i nån minut . Där efter dör den vid gaspådrag och går bara på tomgång. Har min båt i lerkil. Någon som har nått tipps om vad felet är eller vet någon som tar sig an att reparera den. då jag själv börjar bli minst sagt trött på motorn. Mvh Arne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Juni , 2009 Saker att prova: 1. Skruva ut luftskruven lite i taget på varje förgasare så den går lite rikare. Suzuki DT65 1989 skall ha luftskruv utskruvad från (lätt) inskruvat läge: 1 1/4 - 1 3/4 varv. Luftskruven på förgasare (carburator) kallas t ex idle air screw eller pilot air screw i sprängskisser, se nedan. Tomgångsvarvet med växeln i framåt, i vattnet, skall på DT 65 1989 vara 650-700 varv/minut. 2. Kolla tändstiften är rätt modell och har korrekt gap. Skall på DT65 1989 vara: NGK B8HS-10 med gap 0,8-0,9 millimeter. 3. Bensinpumpens gummimembran kan börja bli kasst (ej tätt, t ex små sprickor i gummit) så bensin ej pumpas fram nog bra när du skall gasa på. Byt gummimembran (diaphram set) i så fall. Se sprängskiss nedan, under Fuel pump. Sen vet man inte om förgasarna kan behöva göras rent och montera ny förgasar-renoverings kit (carburator kit) i samband med detta men du kan ju alltid hoppas du slipper det. I övrigt får du förstås kolla över att tanken är ren, filter rena, bensinblåsen fungerar, snabbkopplingar håller tätt i anslutningarna och släpper igenom bränsle osv - m a o att bensintillförseln FRAM till motorn verkligen fungerar. Sprängskisser på Suzuki DT 65 1989:http://store.brownspoint.com/dt65.asp Reservdelar om du behöver kan t ex beställas från Marinshopen som även säljer på postorder. Ha motorns serienr redo i så fall. /Bo Senast ändrad av bossee | 20 juni 2009 | 13:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reimars 0 Postad 20 Juni , 2009 Testa bränsetillförelsen. Tag en runda och tillika pumpar du manuellt med blåsan (grodan). Om motorn funkar har du läckage i slangarna eller membranen i bränslepumpen. Membranfel märks vid körning på lägre varv en längre tid, motorn dör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeger 0 Postad 19 Juli , 2009 Hej Jag har en suzuki DT65 troligtvis 89a som är i stort sett samma problem på, Den går hur bra som helst på tomgång utan växel i men när man lägger i växeln så går den en stund sen hostar den till och dör men jag har inte problem vid gaspådrag? Har du hittat något fel på din motor? Mvh Jeger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser